پرش به محتوا
دل‌نوشته‌‌ها و يادداشت‌هاي محمدرضا اسدي

بایگانی

بایگانی فروردین, ۱۳۹۳

قوه خيال يكي از قواي چهار گانه انسان است [1] كه هنر، فلسفه، رياضيات و شعر و داستان، بدون وجود چنين قوه‌اي بروز و ظهور نخواهند داشت. قوه تخيل امكان پرواز ذهن به ناشناخته‌ها و ناممكن‌ها را فراهم مي‌آورد. آدمي سوار بر بال خيال به هزاران سال قبل يا بعد، يا به فرسنگ‌ها دورتر و حتي به ساير كرات آسماني پرواز مي‌كند. قدرت انتزاع ذهن، امكان بيرون كشيدن مفاهيم از مصاديق را فراهم مي‌آورد و اشكال و معاني گوناگون را فارغ از آن كه در عالم واقع تحقق‌پذير باشند يا نباشند به يكديگر ربط مي‌دهد يا با هم در مي‌آميزد.

بي‌شك اغلب ابداعات و اختراعات بشر، ريشه در روح خيال‌پرداز و آرمان‌خواه او داشته‌اند. قانع نبودن به وضعيت موجود و ميل به پيشرفت و بهتر زيستن و آگاهي يافتن از موجودات و مفاهيم و سرزمين‌هاي ناشناخته، دانشمندان و جستجوگران فراواني را متحمل ساعت‌ها تحقيق و پژوهش و پويش كرده است تا مگر بر تصورات و تخيالات‌شان جامه‌ي عمل بپوشانند يا رمز پديده‌اي ناشناخته را بگشايند و يا قفل بسته‌ي مجهولات بشري را به مدد انديشيدن و آزمودن بگشايند.

كساني كه ساليان سال به دنبال تبديل مس به طلا بودند، علي رغم تحقق چنين رؤيايي، دانش كيميا يا شيمي را بنيان نهادند و اگر همين خيال به ظاهر باطلِ تبديل مس به طلا نبود، آيا علم شيمي تا بدين مرحله پيشرفت كرده بود؟ اگر رؤياي دست‌يابي به شبه قاره هند از آن سوي اقيانوس اطلس [2] در سر كريستوف كلمب وجود نداشت، آيا هرگز قاره‌ي آمريكا توسط وي كشف مي‌شد؟ اگر مارتين لوتر كينگ براي همزيستي مسالمت‌آميز مردمان ايالات متحده مرتباً تكرار نمي‌كرد كه «من رؤيايي دارم» [3]، امروز سياهان آمريكا از چنين حقوقي برخوردار بودند؟

جامعه‌ي ايراني علاوه بر فانتزي‌هاي شاد كه صرفاً جنبه‌ي سرگرمي و فكاهي دارند، به شدت نيازمند خيال پردازي براي ترسيم جامعه‌ي رؤيايي و ايده‌آل خويشتن است. آن چه به انسان شور و اميد مي‌دهد و تحمل سختي‌ها را ميسر مي‌كند، دست‌يابي به يك زندگي آرماني و تحقق‌پذير است. راه حل خروج از بن‌بست‌هاي فكري و كليد گشايش معضلات اجتماعي همواره در دست كساني بوده كه با قوه‌ي تخيل خود از چارچوب‌هاي بسته‌ي ذهني گريخته‌اند، خود را محصور پارادايم‌هاي موجود نكرده‌اند و مسأله را ديگر گونه ديده‌اند. افرادي كه از قوه‌ي تخيل قدرتمند بهره‌مندند، فراتر از عصر خود زندگي مي‌كنند و پيشرفت و توسعه به شدت نيازمند وجود چنين افرادي است.

البته ذكر اين نكته بديهي است كه تخيل بدون عمل، خيال‌بافي و خوش‌خيالي است و بين خيال‌پردازي آگاهانه به منظور دستيابي به اهداف قابل تحقق و خيال‌بافي كودكانه كه ايمان و اتقاني براي رسيدن در آن نيست و چونان خواب سحرگاهي است كه با تابش اولين پرتو خورشيد، كاخ يخي رؤياها فروخواهد ريخت، تفاوت فراوان وجود دارد.

جامعه‌ي بدون رؤيا، جامعه‌ا‌ي ايستا است كه تسليم شرايط زمان و مكان شده است. جامعه‌ي بدون رؤيا، جامعه‌ي احساسي بدون هدف است كه با هر بادي به سويي متمايل خواهد شد و كوچكترين بحران اجتماعي، سياسي يا اقتصادي به شدت اين جامعه را دچار تلاطم خواهد كرد.

لذا نوشتن سند چشم‌انداز و تدوين راهبرد، براي جامعه‌ي خيال‌پرداز و آرمان‌خواه معنا خواهد داشت. در غير اين صورت تنظيم بهترين و اصولي‌ترين چشم‌اندازها براي جامعه‌اي كه تمايلي به تحرك ندارد و نمي‌خواهد از نيازهاي اوليه زندگي پا را فراتر نهد، سودي نخواهد داشت. وجود چشم‌انداز و هدف يك امر دستوري نيست كه با تصويب و ابلاغ محقق شود، بل كه لازمه‌ي نگارش چشم‌انداز، خيال‌پردازي و آرمان‌خواهي و ميل به پيشرفت و ترقي است و اگر اين پيش شرط حياتي براي چشم‌انداز وجود نداشته باشد، سند چشم‌انداز كاغذ پاره‌اي بيش نيست.

من اما

       رؤيايي دارم …

ارجاعات و پي‌نوشت‌ها:

[1] در معراج السعادة قواي چهارگانه عقل و شهوت و غضب و وهم (خيال) برشمرده شده است. (نراقي، ملا احمد، معراج السعادة، قم، انتشارات هجرت، چاپ نهم، ص52)
http://www.andisheqom.com/Files/faq.php?level=4&id=5013&urlId=2172
[2] كريستوف كلمب ابتدا تصور كرد وارد سرزمين هند شده است و بوميان آن جا را هندي خطاب كرد. از همين جهت به سرخپوستان آمريكايي Indians گفته مي‌شود.
http://www.cloob.com/c/zendegy__living/52339441
[3] رویایی دارم (به انگلیسی: I Have a Dream) نام یک سخنرانی ۱۷ دقیقه‌ای از مارتین لوتر کینگ است که در ۲۸ اوت ۱۹۶۳ در گردهمایی بزرگ طرفداران تساوی حقوق سیاه‌پوستان و سفیدپوستان در برابر بنای یادبود لینکلن در واشنگتن دی سی ایراد شد. مارتین لوتر کینگ در این سخنرانی که در آن عبارت «رویایی دارم» تکرار می‌شد، درباره آرزوی خود سخن گفت و ابراز امیدواری کرد که زمانی در آمریکا طبق مرام و آرمان خویش زندگی کند و تحقق مساوات و برابری ذاتی انسان‌ها را به چشم ببیند.
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B1%D8%A4%DB%8C%D8%A7%DB%8C%DB%8C_%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%85

در همين زمينه:

ضرب الاجل يا deadline به معناي آخرين مهلت براي انجام كاري است كه فرد براي تحويل آن تعهد ساختاري يا اخلاقي دارد و در صورت انجام نشدن آن، متضرر خواهد شد. زندگي دانشجويي حتي پيش از ورود به دانشگاه داراي ضرب‌الاجل است. كنكور نخستين ضرب‌الاجل يك متقاضي ورود به محيط دانشگاهي است و يك دانشجوي بالقوه براي به فعليت رساندن دانشجويي خود بايد با ساير مدعيان به رقابت بپردازد و در روز و ساعت مقرر، توانمندي‌هاي خود را به منصه‌ي ظهور برساند.

پس از قبولي در كنكور و ورود به دانشگاه، موعدها و ضرب الاجلهاي ديگري براي دانشجو تعيين مي‌شوند. از امتحانات كلاسي و ميان‌ترم گرفته تا تحويل پروژه و ارائه تحقيق و نهايتاً امتحانات پايان ترم كه هر كدام سررسيد مشخصي دارند و عدم انجام تعهدات در موعد خود، دانشجو را با جرايم و خساراتي روبرو خواهد ساخت.

بعد از فراغت از تحصيل، به جز افرادي كه شغل‌شان ماهيت پروژه‌اي دارد، فارغ‌التحصيلان عموماً دچار روزمرگي و زندگي بدون ددلاين مي‌شوند. فقدان ضرب الاجل در زندگي، شايد براي عده‌اي مايه‌ي آرامش و آسايش و فراغت بال و خاطر باشد، اما براي افرادي همچون من كه حيات و پويايي خود را در تلاش و زندگي علمي مي‌دانند يك مرگ حتمي و قطعي است.

وقتي دانشجو هستي، براي دير رفتن به منزل و بيدار ماندن تا پاسي از شب و عدم حضور در برخي ميهماني‌ها و برنامه‌ها، دليل محكمه‌پسندي داري. اما پس از فارغ التحصيل شدن، ديگر تحقيق و پروژه و پايان‌نامه‌اي وجود ندارد كه بخواهي به بهانه‌ي آن مدت زمان بيشتري را پاي رايانه بماني. شش ماهي كه گذشت دوران پس از فارغ‌التحصيلي من بود كه شهروند دردمند كمترين تعداد يادداشت‌ را به نسبت مدت‌هاي مشابه قبلي بر خروجي وبگاه خود ارائه كرد.

انبوه كارهاي ناتمام و مطالبات به حقّ اطرافيانم مرا براي مدتي از فضاي وبلاگ‌نويسي به دور نگاه داشت، تا از دور دستي بر آتش داشته باشم. در ابتداي سال جديد، فرصتي دست داد تا با دستان خودم براي زندگي رها و بي‌قيد و بند فارغ التحصيلي، قيود و خط پايان‌هاي خودساخته درست كنم. بر جويبار فرصت‌هاي زندگي، سدّي بنا كنم تا از آب پشت سدّ، برقي براي برافروختن چراغ دانش و آبي براي سيراب كردن مزارع دوردست فراهم آورم. بر اين دشت پهناور بي‌حصار، چشم‌اندازي ترسيم كنم و پيش از فرا رسيدن مرگم، به مرگ روزمرگي نميرم.

لذا ترسيم چشم‌انداز براي زندگي و تنظيم بيانيه مأموريت و تدوين راهبردهاي رسيدن به آن‌ها، انسان را از بيهودگي و باري به هر جهتي و بي‌برنامگي خارج مي‌كند.

زمان تا وقتي كه رهاست، زمين موات است. زمين براي به كارگيري نيازمند فرايند آماده‌سازي و قطعه‌بندي است و زمان نيز از چنين فرايندي مستثنا نيست. آن چه لحظه لحظه‌هاي فرّار زندگي را به بند مي‌كشد و در راستاي رسيدن به نتيجه‌اي زنجير مي‌كند، داشتن هدف و برنامه است.

مرگ، آخرين ددلاين زندگي است و كسي كه ضرب‌الاجل‌هاي متعددي را با هدف و برنامه‌ريزي مشخص و به منظور رسيدن به حداكثر اثربخشي و كارايي طي كرده باشد چه اجل شيرين و فرجام خوشي خواهد داشت.

در همين زمينه:

جبر مدرنيته

مدرنيته و تجدد آرام آرام به همه‌ي سطوح زندگي انسان راه يافته است، از شيوه‌ي جابجايي تا شيوه‌ي غذا خوردن و نشستن. ديگر كمر درد و پا درد آن چنان فراگير شده است كه حتي اگر خودتان چنين مشكلاتي نداشته باشيد، ميهمانان از شما طلب مبل و صندلي مي‌كنند و نشستن بر روي زمين مقدورشان نيست. پس دست كم براي تعامل مسالمت‌آميز با سايرين به يك دست مبل نياز داريد.

ريشه لغت مبل

واژه مبل از زبان فرانسوي وارد زبان فارسي شده است كه ريشه‌ي آن لغت meubles است. اما معادل كلمه مبل در زبان انگليسي لغت sofa است.

در بازار ايران، مبل به دو نوع استيل (كلاسيك) و مبل راحتي تقسيم مي‌شوند. به نظر مي‌رسد واژه استيل در ترجمه Classic style sofa به معناي «مبل با طرح سنتي» وارد زبان فارسي شده باشد يا اين كه از ترجمه Steel sofa به معناي «مبل فلزي» رواج يافته باشد كه در هر صورت واژه نادرستي است. زيرا style به معناي طرح و مدل است و هيچ دسته‌بندي خاصي را مشخص نمي‌كند. همچنين steel نيز به معناي فلز است كه تقريباً هيچ مبل استيل فلزي در بازار ايران يافت نمي‌شود.

مبل استيل (كلاسيك)

Classic-Sofa

مبل استيل (كلاسيك) يوناني

 

مهم‌ترين كاربرد مبل استيل براي اتاق پذيرايي است. زيرا از آن‌ها زياد استفاده نمي‌شود و بيشتر زيبايي آن مدنظر است تا راحتي آن. به خاطر داشته باشيد كه ارتفاع نشيمن‌گاه مبل‌هاي استيل بالاتر از مبل‌هاي راحتي است و فوم يا ابر به كار رفته در آن‌ها انعطاف چنداني ندارد. اين دو مورد باعث مي‌شود كه مبل‌هاي استيل نشيمن راحتي نداشته باشند و براي استفاده طولاني مدت توصيه نمي‌شوند. اما از آن جهت كه تركيب چوب و پارچه است و امكان منبت‌كاري بر روي چوب را در اختيار طراح و سازنده قرار مي‌دهد، زيباتر از مبل‌هاي راحتي هستند.

مبل راحتي

Modern-Sofa

مبل راحتي مدرن

مبل راحتي اصولاً براي اتاق نشيمن (Living room) طراحي شده است. بيشتر قسمت‌هاي مبل راحتي با پارچه رويه كوبي شده است و در زبان انگليسي به چنين مبلي fully upholstered sofa مي‌گويند. همان گونه كه از نام آن پيداست، راحت بودن مهم‌ترين ويژگي اين گونه مبل‌هاست. اما توجه كنيد كه مبل‌هاي راحتي معمولاً حجيم‌تر و سنگين‌تر از مبل‌هاي استيل هستند، بنابراين براي به دست آوردن راحتي بيشتر ممكن است برخي مزاياي ديگر نظير زيبايي و كم‌حجم بودن را از دست بدهيد. مبل‌هاي راحتي از نظر طراحي و چيدمان به دو دسته‌ي L (ال شكل) و معمولي (شامل يك مبل سه نفره، يك دو نفره و دو يك نفره) تقسيم مي‌شوند.

مبل نيمه راحتي

بين دو گروه مبل راحتي و مبل استيل، يك گروه نيمه راحتي يا نيمه استيل قرار گرفته است كه تلاشي براي ادغام مزاياي هر دو گروه بوده است. مثلاً دسته‌هاي مبل چوبي است اما نشيمن آن راحت‌تر از مبل‌هاي استيل است.

چه مبلي براي منزل شما مناسب است؟

قبل از انتخاب مبل لازم است به چند سؤال پاسخ بدهيد:

1- مبل را براي اتاق نشيمن مي‌خواهيد يا اتاق پذيرايي؟

2- بين سه معيار زيبايي، راحتي و كم حجم بودن، كدام يك اولويت بيشتري دارند؟

3- چه قدر براي خريد يك دست مبل مي‌خواهيد هزينه كنيد؟

اگر منزل شما وسيع است و سالن پذيرايي از اتاق نشيمن جداست و هر دو اتاق فضاي بسيار خوبي براي چينش مبل دارد و شما نيز مشكل مالي نداريد، كار چندان سختي در پيش رو نداريد. كافي است يك دست مبل استيل براي پذيرايي و يك دست مبل راحتي براي اتاق نشيمن خريداري كنيد و خلاص. اما در شرايطي كه اغلب خانواده‌ها به دليل قيمت بالاي ملك و مسكن در آپارتمان‌هاي نسبتاً كوچك و نقلي زندگي مي‌كنند، مديريت فضاي داخل آپارتمان و انتخاب صحيح نوع مبل بسيار اهميت پيدا مي‌كند.

معيار نخست – سليقه و سبك زندگي

يكي از مهم‌ترين معيارها در انتخاب مبل، سليقه‌ي شخصي شماست. به عنوان مثال برخي افراد علاقه‌ي خاصي به مبل‌هاي استيل دارند و علي رغم قيمت بالا و راحتي كمتر، آن را به مبل راحتي ترجيح مي‌دهند. از آن جهت كه مبل بخشي از اثاث و مبلمان (Furniture) داخل خانه شماست و مدام چشم شما به آن مي‌افتد و مرتباً از آن استفاده مي‌كنيد، خيلي مهم است كه از ديدن و كاربري آن لذت ببريد. لذا به سليقه و انتخاب خودتان اولويت بالايي اختصاص دهيد. مسأله‌ي بعدي سبك زندگي شماست. بعضي افراد بسيار اهل مهماني رفتن و مهماني دادن هستند و برخي ديگر خير. بايد ببينيد در طول سال از اين مبل‌ها بيشتر قرار است خودتان استفاده كنيد يا ميهمانان. اگر خيلي مهمان به منزل شما رفت و آمد نمي‌كند و تعصب خاصي روي مبل استيل نداريد، مبل راحتي براي شما مناسب‌تر است.

معيار دوم – هزينه

قيمت مبل‌هاي استيل به طور ميانگين از مبل‌هاي راحتي بيشتر است. كند و كاري و منبت‌كاري روي چوب و اين كه روي هر چوبي چنين امري ميسر نيست، قيمت مبل‌هاي استيل را بالا برده است.

معيار سوم – فضا

يكي از نكات بسيار مهم در انتخاب مبل، فضاي لازم براي تردد بين مبل‌هاست. حتماً اتاق يا سالني كه قرار است مبل‌ها در آن چيده شود را متر كنيد و طول و عرض تقريبي مبل‌هايي كه قصد خريداري آن را داريد از فروشنده سوال كنيد تا بعداً با مشكل كمبود فضا يا چيدمان مبل‌ها مواجه نشويد. اگر ميز ناهارخوري نداريد و سبك زندگي شما به گونه‌اي است كه شام و ناهار را دور سفره و بر روي زمين ميل مي‌كنيد، حتماً به فضايي كه براي چنين امري مي‌بايست آزاد باشد توجه كنيد.

معيار چهارم – دوام و زيبايي

برخي افراد در خريد مبل اين گونه تصميم مي‌گيرند كه مبل راحتي نسبتاً ارزان مي‌خرند ولي هر چند سال يك بار آن را عوض مي‌كنند. سناريوي ديگر اين است كه مبل بادوام‌تر مي‌خرند و بعضاً رويه‌ي آن را عوض مي‌كنند. انتخاب هر كدام از اين سناريوها در قيمت و رويكرد شما به خريد مبل بسيار مؤثر است.

معيار پنجم – طراحي و نشيمن

حتماً در زمان گشت و گذار براي خريد مبل، نشيمن مبل‌ها را امتحان كنيد. يكي از مهم‌ترين معيارهايي كه صرفاً از طريق نشستن بر روي مبل به دست خواهد آمد، ميزان راحتي نشيمن مبل است. برخي مبل‌ها فاقد پشت سري هستند. يعني پشتي مبل كوتاه‌تر از گردن شما طراحي شده است. لذا اگر به عادت روي مبل خواب‌تان مي‌برد يا بدتان نمي‌آيد كه روي مبل چرتي بزنيد، اين مدل طراحي براي شما مناسب نيست. بعضي افراد نيز عادت دارند كه روي كاناپه بخوابند، اگر جزو اين افراد هستيد، حتماً راحتي كاناپه را از اين حيث امتحان كنيد.

برخي اصطلاحات خريد و فروش مبل

كلاف: به بدنه و چارچوب اصلي مبل كه عمدتاً از چوب ساخته مي‌شود، كلاف مي‌گويند. كلاف مبل‌ها بيشتر از چوب روس يا چوب راش ساخته مي‌شود و استحكام آن نقش بسيار مهمي در دوام مبل دارد.

پارچه نانو: يكي از شگردهايي كه اخيراً فروشندگان مبل براي جلب نظر مشتريان به كار مي‌برند، اين است كه مي‌گويند اين مبل با پارچه نانو تهيه شده و آب و چاي در آن نفوذ نمي‌كند. قيمت يك متر مربع پارچه نانوي واقعي بالاي صد هزار تومان است. يك دست مبل راحتي به طور ميانگين به 25 متر پارچه نياز دارد و با اين حساب فقط دو و نيم ميليون تومان هزينه‌ي پارچه آن مي‌شود. واقعيت ماجرا اين است كه اين پارچه‌ها نانو نيست بل‌كه ضد آب است و چند ثانيه‌اي در برابر نفوذ آب و مايعات مقاومت مي‌كند، اما اگر آب روي آن بماند در آن نفوذ خواهد كرد. لذا فريب پارچه نانو را نخوريد.

puff

پاف: برخي از مبل‌هاي راحتي چون عيناً از روي ژورنال‌هاي خارجي طراحي و توليد شده‌اند، يك قطعه‌ي روكوبي شده مجزا دارند كه فقط شامل نشيمن‌گاه است و بخش پشتي ندارد و اصطلاحاً به آن پاف (puff) مي‌گويند. در فرهنگ غربي پاف را براي راحتي بيشتر زير پاي خود قرار مي‌دهند. اما در برخي نمايشگاه‌هاي مبل براي اين پاف‌ها شيشه طراحي كرده‌اند و آن را به عنوان ميز جلو مبلي به فروش مي‌رسانند.

واحد مبل: مبل سه نفره معادل دو واحد، مبل دو نفره معادل يك و نيم واحد و مبل يك نفره معادل يك واحد است. با اين حساب يك دست مبل كه شامل دو مبل يك نفره، يك مبل دو نفره و يك مبل سه نفره است، 5.5 واحد خواهد بود. دانستن اين موضوع از اين جهت مهم است كه اگر شما به جاي دو مبل يك نفره، يك مبل دو نفره‌ ديگر برداريد، نيم واحد از كار شما كم مي‌شود. فرض كنيد قيمت مبل 5500000 تومان است، با تقسيم قيمت كل بر 5.5 واحد، قيمت واحد هر مبل يك ميليون تومان خواهد شد و با كسر نيم واحد 500000 تومان از قيمت كل كم مي‌شود.

ست مبل: معمولاً يك دست مبل براي هفت نفر پيش‌بيني شده است و همان طور كه قبلاً اشاره شد شامل، يك سه نفره، يك دو نفره و دو يك نفره مي‌باشد. اما لازم نيست شما اين تعداد و تركيب را رعايت كنيد، بل‌كه مي‌توانيد متناسب با فضا و نياز خودتان تعداد و تركيب چند نفره بودن آن را كم و زياد كنيد. با دانستن فرمول محاسبه واحد مبل، قيمت نهايي را به راحتي مي‌توانيد محاسبه كنيد.

چند نكته مهم

1- تغيير رنگ: بسياري از فروشندگان با ارائه‌ي كاليته‌ي رنگ و براي جلب نظر شما، مي‌گويند مبل را با هر رنگي كه شما بخواهيد مي‌سازند. به خاطر داشته باشيد كه يك رنگ يا يك پارچه تا زماني كه روي يك مبل ننشيند، تناسب، زيبايي يا زشتي آن مشخص نخواهد شد. لذا تغيير رنگ يك مبل متناسب با رنگ دلخواه شما، با پذيرش ريسك بالايي همراه است. توصيه مي‌شود همان رنگي كه در فروشگاه ديده و پسنديده‌ايد را انتخاب كنيد.

2- گارانتي: معمولاً فروشندگان براي جلب نظر مشتري، وعده‌هاي مختلف در خصوص گارانتي تعويض يا امثالهم مي‌دهند. اما در زمان معامله يا گارانتي ارائه شده با وعده‌هاي اوليه انطباق ندارد، يا آن قدر تبصره به آن خورده است كه عملاً گارانتي معنايي ندارد و يا گارانتي ارائه شده اعتبار چنداني ندارد و از ضمانت اجرايي لازم برخوردار نيست. لذا توصيه مي‌شود گارانتي را كلاً فراموش كنيد و جنسي را انتخاب كنيد كه از دوام و استحكام لازم برخوردار باشد. با كمي گشت و گذار، مشاهده و مقايسه‌ي محصولات فروشگاه‌هاي مختلف اين مهارت را به دست خواهيد آورد.

3- خطاي چشم: به دليل آن كه فضاي نمايشگاه‌هاي فروش مبل غالباً وسيع و بزرگ است، حجم واقعي مبل‌هاي راحتي چندان نمود ندارد. اگر با محدوديت فضا روبرو هستيد، حتماً در زمان خريد طول و عرض مبل‌ها را با ابعاد مكاني كه قرار است مبل‌ها در آن مستقر شوند، مقايسه كنيد تا بعداً شگفت‌زده نشويد.

4-كفي و پشتي ثابت يا دوبل: يكي از نكاتي كه حين خريد مبل بايد به آن دقت كنيد اين است كه كفي و پشتي مبل ثابت است يا از آن جدا مي‌شود. جدا شدن آن‌ها از جهت قابليت شست‌وشو خوب است، اما اگر فرزند يا فرزنداني داريد كه از آن‌ها به عنوان توپ فوتبال يا ابزاري براي كوبيدن در سر و كله‌ي يكديگر استفاده مي‌كنند، عمر و يكپارچگي مبل به شدت كاهش مي‌يابد و مبل جديد شما سريعاً از ريخت و قيافه مي‌افتد.

در همين زمينه: