پرش به محتوا
دل‌نوشته‌‌ها و يادداشت‌هاي محمدرضا اسدي

بایگانی

دسته بندی: بازار ايران

موسيقى به شرط چاقو

براي من بارها پيش آمده است كه به اعتبار يك خواننده مشهور و محبوب، لوح فشرده‌ي آخرين اجراي او را بعضاً با قيمتي گزاف خريداري كرده‌ام و حتي يكي از ترانه‌هاي آن مورد پسند من واقع نشده است. يا مثلاً از مجموع ده ترانه عرضه شده، نهايتاً يكي يا دو تاي آن به ذائقه‌ي موسيقايي من خوش آمده است.

beep-tones-logo

سايت بييپ تونز (beeptunes.com) اين نگراني را برطرف كرده است. در اين سايت مي‌توانيد 50 ثانيه از هر ترانه‌ را گوش كنيد و اگر خوشتان آمد، آن را خريداري كنيد. ضمناً امكان خريد تك ترانه، يا ترانه‌هاي يك آلبوم به صورت جداگانه نيز موجود است. به جهت آن كه موسيقي را به صورت آن‌لاين خريداري مي‌كنيد و هزينه‌ي لوح فشرده، نگارش بر آن و چاپ و بسته‌بندي حذف شده است، قيمت برخي آلبوم‌ها بعضاً تا 75 درصد زير قيمت بازار عرضه شده است. همچنين براي كساني كه موسيقى را در گوشي موبايل يا با انتقال بر روي فلش مموري گوش مي‌كنند، زحمت تبديل لوح فشرده‌ي صوتي به فايل mp3 وجود ندارد و كاربران مي‌توانند فايل‌هاي خود را با دو كيفيت 128 يا 320 كيلوبيت در ثانيه دريافت كنند.

از كره شمالي هم عقب مانديم

نگاهي به ليست كشورهاي عضو كنوانسيون برن براي حمايت از آثار ادبي و هنري جداً مايه‌ي شرمندگي و خجالت است. وقتي كشورهايي نظير كره شمالي، گينه بيسائو و بنگلادش به اين كنوانسيون پيوسته‌اند و خود را ملزم به رعايت حقوق معنوي مؤلفان و توليد كنندگان آثار ادبي و هنري مي‌دانند و ايران در كنار چين، عراق، كويت، افغانستان و 21 كشور ديگر همچنان از احترام به حقوق مولدان فرهنگ ممانعت مي‌كند، چگونه مي‌توانيم ايران را مهد فرهنگ و تمدن بدانيم و از ادامه‌ي روند كنوني در نپذيرفتن قانون حق نشر، شرمسار و سرافكنده نباشيم؟

عدم احترام به قانون حق نشر، علاوه بر تبعات خارجي به يك فرهنگ نادرست تبديل شده كه دامن توليدكنندگان داخلي آثار فرهنگي و هنري را نيز گرفته است و نتيجه آن مي‌شود كه نشر بدون اجازه‌ي آثار هنري به يك غلط مصطلح تبديل شده و كمر تهيه كننده و اهالي هنر را مي‌شكند. شواهد نشان مي‌دهد كه تكثير بدون مجوز آلبوم‌هاي موسيقي هنرمندان داخلي، به گسترده‌ترين نوع عدم رعايت حقوق مؤلفان تبديل شده است. فرمت فشرده‌ي mp3 امكان تجميع صدها فايل صوتي را بر روي يك لوح فشرده فراهم آورده است و بعضاً مشاهده مي‌شود كه دستفروش‌هاي كنار خيابان يا دوره‌گردهايي كه در ترافيك و ازدحام اتوبان‌ها به خرده فروشي مي‌پردازند، تمامي آلبوم‌هاي يك خواننده سرشناس را به بهايي ناچيز مي‌فروشند.

حلاليت در سه سوت

سايت بييپ تونز به شما اين امكان را مي‌دهد كه اگر در گذشته، نسبت به خريد فلّه‌اي و غيرمجاز موسيقي يا دانلود آنها بدون پرداخت وجه اقدام كرده‌ايد، مبلغ آن را به بهايي بسيار كمتر از قيمت پشت جلد بپردازيد و مديون اهالي موسيقي نباشيد. من خودم پيش از دعوت شما به چنين امر خيري، نسبت به پرداخت حقوق مادي تك ترانه‌هايي كه بعضاً دوستان از طريق ايميل برايم فرستاده بودند يا به حسب نياز و در دسترس نبودن لوح فشرده آن، از اينترنت دريافت كرده بودم، اقدام كردم. ضمن اين كه در خلال پرداخت بهاي ترانه‌هايي كه قبلاً دانلود كرده بودم، چندين ترانه و آواز زيبا و ناشنيده جديد نيز با قيمتي مناسب و به صورت انتخابي دريافت كردم.

جبر مدرنيته

مدرنيته و تجدد آرام آرام به همه‌ي سطوح زندگي انسان راه يافته است، از شيوه‌ي جابجايي تا شيوه‌ي غذا خوردن و نشستن. ديگر كمر درد و پا درد آن چنان فراگير شده است كه حتي اگر خودتان چنين مشكلاتي نداشته باشيد، ميهمانان از شما طلب مبل و صندلي مي‌كنند و نشستن بر روي زمين مقدورشان نيست. پس دست كم براي تعامل مسالمت‌آميز با سايرين به يك دست مبل نياز داريد.

ريشه لغت مبل

واژه مبل از زبان فرانسوي وارد زبان فارسي شده است كه ريشه‌ي آن لغت meubles است. اما معادل كلمه مبل در زبان انگليسي لغت sofa است.

در بازار ايران، مبل به دو نوع استيل (كلاسيك) و مبل راحتي تقسيم مي‌شوند. به نظر مي‌رسد واژه استيل در ترجمه Classic style sofa به معناي «مبل با طرح سنتي» وارد زبان فارسي شده باشد يا اين كه از ترجمه Steel sofa به معناي «مبل فلزي» رواج يافته باشد كه در هر صورت واژه نادرستي است. زيرا style به معناي طرح و مدل است و هيچ دسته‌بندي خاصي را مشخص نمي‌كند. همچنين steel نيز به معناي فلز است كه تقريباً هيچ مبل استيل فلزي در بازار ايران يافت نمي‌شود.

مبل استيل (كلاسيك)

Classic-Sofa

مبل استيل (كلاسيك) يوناني

 

مهم‌ترين كاربرد مبل استيل براي اتاق پذيرايي است. زيرا از آن‌ها زياد استفاده نمي‌شود و بيشتر زيبايي آن مدنظر است تا راحتي آن. به خاطر داشته باشيد كه ارتفاع نشيمن‌گاه مبل‌هاي استيل بالاتر از مبل‌هاي راحتي است و فوم يا ابر به كار رفته در آن‌ها انعطاف چنداني ندارد. اين دو مورد باعث مي‌شود كه مبل‌هاي استيل نشيمن راحتي نداشته باشند و براي استفاده طولاني مدت توصيه نمي‌شوند. اما از آن جهت كه تركيب چوب و پارچه است و امكان منبت‌كاري بر روي چوب را در اختيار طراح و سازنده قرار مي‌دهد، زيباتر از مبل‌هاي راحتي هستند.

مبل راحتي

Modern-Sofa

مبل راحتي مدرن

مبل راحتي اصولاً براي اتاق نشيمن (Living room) طراحي شده است. بيشتر قسمت‌هاي مبل راحتي با پارچه رويه كوبي شده است و در زبان انگليسي به چنين مبلي fully upholstered sofa مي‌گويند. همان گونه كه از نام آن پيداست، راحت بودن مهم‌ترين ويژگي اين گونه مبل‌هاست. اما توجه كنيد كه مبل‌هاي راحتي معمولاً حجيم‌تر و سنگين‌تر از مبل‌هاي استيل هستند، بنابراين براي به دست آوردن راحتي بيشتر ممكن است برخي مزاياي ديگر نظير زيبايي و كم‌حجم بودن را از دست بدهيد. مبل‌هاي راحتي از نظر طراحي و چيدمان به دو دسته‌ي L (ال شكل) و معمولي (شامل يك مبل سه نفره، يك دو نفره و دو يك نفره) تقسيم مي‌شوند.

مبل نيمه راحتي

بين دو گروه مبل راحتي و مبل استيل، يك گروه نيمه راحتي يا نيمه استيل قرار گرفته است كه تلاشي براي ادغام مزاياي هر دو گروه بوده است. مثلاً دسته‌هاي مبل چوبي است اما نشيمن آن راحت‌تر از مبل‌هاي استيل است.

چه مبلي براي منزل شما مناسب است؟

قبل از انتخاب مبل لازم است به چند سؤال پاسخ بدهيد:

1- مبل را براي اتاق نشيمن مي‌خواهيد يا اتاق پذيرايي؟

2- بين سه معيار زيبايي، راحتي و كم حجم بودن، كدام يك اولويت بيشتري دارند؟

3- چه قدر براي خريد يك دست مبل مي‌خواهيد هزينه كنيد؟

اگر منزل شما وسيع است و سالن پذيرايي از اتاق نشيمن جداست و هر دو اتاق فضاي بسيار خوبي براي چينش مبل دارد و شما نيز مشكل مالي نداريد، كار چندان سختي در پيش رو نداريد. كافي است يك دست مبل استيل براي پذيرايي و يك دست مبل راحتي براي اتاق نشيمن خريداري كنيد و خلاص. اما در شرايطي كه اغلب خانواده‌ها به دليل قيمت بالاي ملك و مسكن در آپارتمان‌هاي نسبتاً كوچك و نقلي زندگي مي‌كنند، مديريت فضاي داخل آپارتمان و انتخاب صحيح نوع مبل بسيار اهميت پيدا مي‌كند.

معيار نخست – سليقه و سبك زندگي

يكي از مهم‌ترين معيارها در انتخاب مبل، سليقه‌ي شخصي شماست. به عنوان مثال برخي افراد علاقه‌ي خاصي به مبل‌هاي استيل دارند و علي رغم قيمت بالا و راحتي كمتر، آن را به مبل راحتي ترجيح مي‌دهند. از آن جهت كه مبل بخشي از اثاث و مبلمان (Furniture) داخل خانه شماست و مدام چشم شما به آن مي‌افتد و مرتباً از آن استفاده مي‌كنيد، خيلي مهم است كه از ديدن و كاربري آن لذت ببريد. لذا به سليقه و انتخاب خودتان اولويت بالايي اختصاص دهيد. مسأله‌ي بعدي سبك زندگي شماست. بعضي افراد بسيار اهل مهماني رفتن و مهماني دادن هستند و برخي ديگر خير. بايد ببينيد در طول سال از اين مبل‌ها بيشتر قرار است خودتان استفاده كنيد يا ميهمانان. اگر خيلي مهمان به منزل شما رفت و آمد نمي‌كند و تعصب خاصي روي مبل استيل نداريد، مبل راحتي براي شما مناسب‌تر است.

معيار دوم – هزينه

قيمت مبل‌هاي استيل به طور ميانگين از مبل‌هاي راحتي بيشتر است. كند و كاري و منبت‌كاري روي چوب و اين كه روي هر چوبي چنين امري ميسر نيست، قيمت مبل‌هاي استيل را بالا برده است.

معيار سوم – فضا

يكي از نكات بسيار مهم در انتخاب مبل، فضاي لازم براي تردد بين مبل‌هاست. حتماً اتاق يا سالني كه قرار است مبل‌ها در آن چيده شود را متر كنيد و طول و عرض تقريبي مبل‌هايي كه قصد خريداري آن را داريد از فروشنده سوال كنيد تا بعداً با مشكل كمبود فضا يا چيدمان مبل‌ها مواجه نشويد. اگر ميز ناهارخوري نداريد و سبك زندگي شما به گونه‌اي است كه شام و ناهار را دور سفره و بر روي زمين ميل مي‌كنيد، حتماً به فضايي كه براي چنين امري مي‌بايست آزاد باشد توجه كنيد.

معيار چهارم – دوام و زيبايي

برخي افراد در خريد مبل اين گونه تصميم مي‌گيرند كه مبل راحتي نسبتاً ارزان مي‌خرند ولي هر چند سال يك بار آن را عوض مي‌كنند. سناريوي ديگر اين است كه مبل بادوام‌تر مي‌خرند و بعضاً رويه‌ي آن را عوض مي‌كنند. انتخاب هر كدام از اين سناريوها در قيمت و رويكرد شما به خريد مبل بسيار مؤثر است.

معيار پنجم – طراحي و نشيمن

حتماً در زمان گشت و گذار براي خريد مبل، نشيمن مبل‌ها را امتحان كنيد. يكي از مهم‌ترين معيارهايي كه صرفاً از طريق نشستن بر روي مبل به دست خواهد آمد، ميزان راحتي نشيمن مبل است. برخي مبل‌ها فاقد پشت سري هستند. يعني پشتي مبل كوتاه‌تر از گردن شما طراحي شده است. لذا اگر به عادت روي مبل خواب‌تان مي‌برد يا بدتان نمي‌آيد كه روي مبل چرتي بزنيد، اين مدل طراحي براي شما مناسب نيست. بعضي افراد نيز عادت دارند كه روي كاناپه بخوابند، اگر جزو اين افراد هستيد، حتماً راحتي كاناپه را از اين حيث امتحان كنيد.

برخي اصطلاحات خريد و فروش مبل

كلاف: به بدنه و چارچوب اصلي مبل كه عمدتاً از چوب ساخته مي‌شود، كلاف مي‌گويند. كلاف مبل‌ها بيشتر از چوب روس يا چوب راش ساخته مي‌شود و استحكام آن نقش بسيار مهمي در دوام مبل دارد.

پارچه نانو: يكي از شگردهايي كه اخيراً فروشندگان مبل براي جلب نظر مشتريان به كار مي‌برند، اين است كه مي‌گويند اين مبل با پارچه نانو تهيه شده و آب و چاي در آن نفوذ نمي‌كند. قيمت يك متر مربع پارچه نانوي واقعي بالاي صد هزار تومان است. يك دست مبل راحتي به طور ميانگين به 25 متر پارچه نياز دارد و با اين حساب فقط دو و نيم ميليون تومان هزينه‌ي پارچه آن مي‌شود. واقعيت ماجرا اين است كه اين پارچه‌ها نانو نيست بل‌كه ضد آب است و چند ثانيه‌اي در برابر نفوذ آب و مايعات مقاومت مي‌كند، اما اگر آب روي آن بماند در آن نفوذ خواهد كرد. لذا فريب پارچه نانو را نخوريد.

puff

پاف: برخي از مبل‌هاي راحتي چون عيناً از روي ژورنال‌هاي خارجي طراحي و توليد شده‌اند، يك قطعه‌ي روكوبي شده مجزا دارند كه فقط شامل نشيمن‌گاه است و بخش پشتي ندارد و اصطلاحاً به آن پاف (puff) مي‌گويند. در فرهنگ غربي پاف را براي راحتي بيشتر زير پاي خود قرار مي‌دهند. اما در برخي نمايشگاه‌هاي مبل براي اين پاف‌ها شيشه طراحي كرده‌اند و آن را به عنوان ميز جلو مبلي به فروش مي‌رسانند.

واحد مبل: مبل سه نفره معادل دو واحد، مبل دو نفره معادل يك و نيم واحد و مبل يك نفره معادل يك واحد است. با اين حساب يك دست مبل كه شامل دو مبل يك نفره، يك مبل دو نفره و يك مبل سه نفره است، 5.5 واحد خواهد بود. دانستن اين موضوع از اين جهت مهم است كه اگر شما به جاي دو مبل يك نفره، يك مبل دو نفره‌ ديگر برداريد، نيم واحد از كار شما كم مي‌شود. فرض كنيد قيمت مبل 5500000 تومان است، با تقسيم قيمت كل بر 5.5 واحد، قيمت واحد هر مبل يك ميليون تومان خواهد شد و با كسر نيم واحد 500000 تومان از قيمت كل كم مي‌شود.

ست مبل: معمولاً يك دست مبل براي هفت نفر پيش‌بيني شده است و همان طور كه قبلاً اشاره شد شامل، يك سه نفره، يك دو نفره و دو يك نفره مي‌باشد. اما لازم نيست شما اين تعداد و تركيب را رعايت كنيد، بل‌كه مي‌توانيد متناسب با فضا و نياز خودتان تعداد و تركيب چند نفره بودن آن را كم و زياد كنيد. با دانستن فرمول محاسبه واحد مبل، قيمت نهايي را به راحتي مي‌توانيد محاسبه كنيد.

چند نكته مهم

1- تغيير رنگ: بسياري از فروشندگان با ارائه‌ي كاليته‌ي رنگ و براي جلب نظر شما، مي‌گويند مبل را با هر رنگي كه شما بخواهيد مي‌سازند. به خاطر داشته باشيد كه يك رنگ يا يك پارچه تا زماني كه روي يك مبل ننشيند، تناسب، زيبايي يا زشتي آن مشخص نخواهد شد. لذا تغيير رنگ يك مبل متناسب با رنگ دلخواه شما، با پذيرش ريسك بالايي همراه است. توصيه مي‌شود همان رنگي كه در فروشگاه ديده و پسنديده‌ايد را انتخاب كنيد.

2- گارانتي: معمولاً فروشندگان براي جلب نظر مشتري، وعده‌هاي مختلف در خصوص گارانتي تعويض يا امثالهم مي‌دهند. اما در زمان معامله يا گارانتي ارائه شده با وعده‌هاي اوليه انطباق ندارد، يا آن قدر تبصره به آن خورده است كه عملاً گارانتي معنايي ندارد و يا گارانتي ارائه شده اعتبار چنداني ندارد و از ضمانت اجرايي لازم برخوردار نيست. لذا توصيه مي‌شود گارانتي را كلاً فراموش كنيد و جنسي را انتخاب كنيد كه از دوام و استحكام لازم برخوردار باشد. با كمي گشت و گذار، مشاهده و مقايسه‌ي محصولات فروشگاه‌هاي مختلف اين مهارت را به دست خواهيد آورد.

3- خطاي چشم: به دليل آن كه فضاي نمايشگاه‌هاي فروش مبل غالباً وسيع و بزرگ است، حجم واقعي مبل‌هاي راحتي چندان نمود ندارد. اگر با محدوديت فضا روبرو هستيد، حتماً در زمان خريد طول و عرض مبل‌ها را با ابعاد مكاني كه قرار است مبل‌ها در آن مستقر شوند، مقايسه كنيد تا بعداً شگفت‌زده نشويد.

4-كفي و پشتي ثابت يا دوبل: يكي از نكاتي كه حين خريد مبل بايد به آن دقت كنيد اين است كه كفي و پشتي مبل ثابت است يا از آن جدا مي‌شود. جدا شدن آن‌ها از جهت قابليت شست‌وشو خوب است، اما اگر فرزند يا فرزنداني داريد كه از آن‌ها به عنوان توپ فوتبال يا ابزاري براي كوبيدن در سر و كله‌ي يكديگر استفاده مي‌كنند، عمر و يكپارچگي مبل به شدت كاهش مي‌يابد و مبل جديد شما سريعاً از ريخت و قيافه مي‌افتد.

در همين زمينه:

در بين شركت‌هاي خصوصي همكار، اصطلاحي رايج است با عنوان «استعلام باخت». استعلام باخت بدين معناست كه وقتي يك شركت خصوصي، كالا يا خدماتي را مي‌خواهد به يك سازمان دولتي بفروشد، به دو استعلام قيمت بالاتر از قيمت پيشنهادي خودش نياز دارد. در اين حالت براي اين كه كار مأمور خريد را راحت كند و ضمناً مأمور خريد هوس نكند از جاي ديگري خريد كند، شركت فروشنده خودش زحمت تهيه‌ي استعلام بازنده را از ساير شركت‌هاي همكار، براي كارپرداز سازمان دولتي مي‌كشد.

استعلام باخت معمولاً براي معاملات متوسط كه بدون برگزاري مناقصه صورت مي‌پذيرد، كاربرد دارد. شركت‌هايي كه براي شركت ديگر استعلام باخت صادر كرده‌اند، يك استعلام باخت طلبكار مي‌شوند كه اگر آنها نيز بعداً در معامله با يك شركت دولتي به استعلام باخت نياز داشتند، به آن شركت مراجعه كنند.

حقيقت «استعلام باخت» چيست؟

استعلام باخت، دور زدن آيين‌نامه مالي-معاملاتي سازمان‌هاي دولتي است كه كارپرداز را موظف به دريافت سه استعلام و خريد از پايين‌ترين قيمت كرده است. اين استعلام‌ها مي‌بايست با تحقيقات و بي‌طرفي كامل صورت پذيرد تا ضمن صرفه‌جويي در هزينه‌كرد بيت‌المال، رقابت شركت‌ها براي ارائه‌ي قيمت پايين‌تر استمرار يابد. اما استعلام باخت، به تباهي كشاندن مفهوم بازار آزاد و رقابتي و استيلاي رانت‌خواري و غلبه‌ي رابطه بر ضابطه است.

از بخش دولتي انتظاري نيست كه براي حاكميّت بازار آزاد و رقابتي قدمي بردارد و در خريد كالا و خدمات، كيفيت بالا و قيمت پايين را ملاك عمل قرار دهد. اما براي بخش خصوصي شرم‌آور است كه خودش به اين رابطه‌بازي‌ها دامن بزند.

استعلام باخت، نشان مي‌دهد كه چگونه بخش دولتي به پشتوانه‌ي پول بادآورده‌ي نفت، بخش خصوصي را نيز به فساد مي‌كشاند. صريح‌ترين پيام استعلام باخت براي بخش خصوصي اين است كه اگر كسي در بدنه‌ي دستگاه‌هاي دولتي رابطه يا پارتي نداشته باشد، در كشوري كه 75 درصد اقتصاد آن دولتي است، كلاهش پس معركه است.

رتبه 133 ايران از نظر سلامت اداري در بين ۱۷۶ كشور بي‌دليل از سوي مؤسسه شفافيت بين‌الملل تخصيص نيافته است [+]. اين همان مؤسسه‌اي است كه در جريان انتخابات 88 گفته شد متعلق به صهيونيست‌هاست. اين صهيونيست‌ها چقدر كندذهن هستند كه به خودشان (اسرائيل) رتبه 39 داده‌اند( +اينجا را ببينيد). بر پایه گزارش مؤسسه شفافیت بین الملل، ابزار قانونى بازرسى، درجه امكان اجراى قانون، وجود رسانه‌هاى مستقل و جامعه مدنى فعال، از جمله پیش شرط‌هایى هستند كه براى مبارزه با فساد و رشوه‌خوارى لازم هستند [+].

هر كجا قدرت بدون پاسخگويي و شفافيت عملكرد و ثروت بدون نظارت‌هاي اجتماعي به دست فرد يا افرادي بيفتد، فساد (Corruption) اثر وضعي و پيامد قطعي آن خواهد بود.

 در همين زمينه:

مقدمه

خريد و فروش زمين يا آپارتمان، بيش از آن كه جنبه‌ي تجاري داشته باشد، جنبه‌ي حقوقي دارد. فلذا لازم است در اولين گام نسبت به مطالعه‌ي قوانين حقوقي خريد و فروش مسكن و مسائل مبتلا به آن اقدام كنيد يا از يك مشاور حقوقي كمك بگيريد، تا بعداً متضرر نشويد.

آژانس‌هاي مسكن

بنگاه‌هاي مسكن يكي از ساده‌ترين و در عين حال پيچيده‌ترين مكان‌هايي هستند كه شما نه مي‌توانيد به آنها اعتماد كنيد و نه از مراجعه‌ي به آنها براي جستجوي مسكن و تنظيم قرارداد گريز و چاره‌اي داريد. مطابق طرح بررسي ارزش‌ها و نگرش‌هاي ايرانيان كه در سال 1381 توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي انجام گرديد، شغل بنگاهي از پايين‌ترين درجه‌ي اعتماد نزد ايرانيان برخوردار است. متأسفانه در بسياري از موارد، دروغگويي و فريبكاري به بخش لاينفك اين شغل براي جوش دادن معامله تبديل شده است. اگر چه بعضاً مشاوران املاك منصف و صادق نيز يافت مي‌شوند. در اين بخش به نكاتي كه در هنگام مراجعه به دفاتر مشاور املاك مي‌بايست مورد توجه قرار گيرد، اشاره خواهم كرد:

1. دارا بودن جواز كسب و عضويت آژانس مسكن را در سامانه اطلاعات مديريت املاك و مستغلات كشور از طريق برچسبي كه بر روي شيشه نصب كرده يا مجوزي كه بر ديوار الصاق كرده‌اند، حتماً كنترل كنيد. چون در صورتي كه آژانس مسكن جواز كسب و امكان ثبت اينترنتي مبايعه‌نامه را نداشته باشد، كد رهگيري براي مفاصا حساب مالياتي صادر نخواهد شد و عملاً براي انجام امور مالياتي نيازمند مراجعه به يك بنگاه مسكن ديگر براي ثبت قرارداد در سامانه يكپارچه و اخذ كد رهگيري هستيد و در اين حالت دو بار مي‌بايست حق كميسيون بپردازيد. پس از ابتدا دقت كنيد كه آژانس مسكن حتماً به لحاظ قانوني داراي پروانه كسب و عضو طرح ساماندهي مشاوران املاك باشد.

2. اگر قصد فروش ملك خود را داريد ابتدا به عنوان يك خريدار و اگر قصد خريد مسكن داريد ابتدا به عنوان يك فروشنده وارد بنگاه شويد. اين كار باعث مي‌شود كه شما اطلاعات بهتري نسبت به قيمت واقعي مسكن مورد نظرتان به دست بياوريد. چون بنا بر اين است كه بنگاه‌هاي مسكن واقعيت را به شما نمي‌گويند و اگر فروشنده هستيد توي سر ملك مي‌زنند و اگر خريداريد آن را ارزشمند جلوه مي‌دهند، يك دستي زدن شما باعث مي‌شود كه منفي در منفي مثبت شود.

3. پس از آن كه مظنه‌ي قيمت ملك دست‌تان آمد، قيمت فروش ملك‌تان را به اضافه‌ي 5% جاي تخفيف اعلام كنيد، اما به بنگاه نگوييد كه 5% را به عنوان تخفيف گذاشته‌ايد، چون در صورت اطلاع از چنين چيزي خودشان قيمت را با كسر آن 5% به خريدار اعلام مي‌كنند. اگر خريدار مسكن هستيد حداكثر بودجه‌ي خودتان را با احتساب وامي كه احياناً اخذ خواهيد كرد به بنگاه اعلام كنيد. اين عدد بايد براي شما كاملاً شفاف باشد كه در حال حاضر چقدر پول نقد براي انعقاد قرارداد داريد و مابقي را طي چند قسط و نهايتاً تا چه زماني پرداخت خواهيد كرد. يك قاعده‌ي نانوشته و مرسوم در خريد و فروش مسكن بدين صورت است كه يك سوم ثمن معامله در هنگام عقد قرارداد، يك سوم ديگر در هنگام تحويل كليد و يك سوم باقيمانده نيز در دفترخانه اسناد رسمي هنگام قطعي شدن سند مي‌بايست پرداخت گردد. حتماً سعي كنيد كه به همين منوال عمل كنيد.

4. توضيح دادن مشخصات ملك براي هر بنگاه زمان زيادي را از شما تلف مي‌كند. لذا توصيه مي‌شود براي صرفه‌جويي در وقت، مشخصات كامل ملك خود را به همراه نشاني، شماره تماس، زمان بازديد و قيمت، روي برگه‌هاي كوچك تايپ و چاپ كنيد تا بتوانيد با ارائه‌ي آن برگه به هر بنگاه، ملك خود را به آژانس‌هاي مسكن بيشتري بسپاريد.

5. اسير بازي‌هاي رايج بنگاه‌هاي مسكن نشويد. ذيلاً به برخي از اين بازي‌ها اشاره مي‌كنم:

خالي كردن دل مشتري

يكي از شگردهاي اساسي بنگاه‌داران ارائه‌ي اطلاعات غلط و خالي كردن دل مشتري است. به خاطر داشته باشيد كه خريد يا فروش يك آپارتمان با قيمت‌هاي كنوني شايد مهم‌ترين معامله‌ي زندگي شما باشد. پس بايد با دقت و تمركز و مشاوره با اهل فن و آشنايان و نزديكان خود نسبت به خريد يا فروش ملك اقدام كنيد و تحت تأثير اطلاعات نادرست يك يا چند بنگاه قرار نگيريد. گاهي اوقات مشاورين مسكن با ايجاد فضايي مبني بر اين كه آپارتمان به شدت در حال گران شدن است، مشتري را به خريد يك ملك خاص تهييج مي‌كنند. يا بر عكس با زدن توي سر ملك و ترسيم شرايط خوب خريدار، فروشنده را به قيمتي بسيار پايين‌تر از قيمت پيشنهادي‌اش راضي مي‌كنند.

مشاور بد، مشاور خوب

شگرد پليس بد، پليس خوب را احتمالاً براي بازجويي شنيده‌ايد. در اين روش پليس بد با تهديد و ارعاب، متهم را مي‌ترساند و از خودش فراري مي‌دهد و پليس خوب با نشان دادن روي خوش او را پناه مي‌دهد و به اين وسيله از او حرف مي‌كشد. اينجا هم داستان به همين صورت است. زماني كه شما براي فروش ملك به بنگاه مراجعه مي‌كنيد، يكي از مشاورين مسئول زدن بر سر ملك است و مشاور ديگر نيز براي اين كه شما فراري نشويد، هر از گاهي از آن تعريف مي‌كند تا شما از قيمت خودتان عقب‌نشيني كنيد و به قيمتي پايين‌تر براي فروش راضي شويد. همين داستان مي‌تواند براي خريد آپارتمان نيز رخ دهد.

جوش دادن معامله براي حق كميسيون

به خاطر داشته باشيد كه هدف نهايي تمامي آژانس‌هاي مسكن، جوش دادن معامله و اخذ حق كميسيون از طرفين است. آنها كاري به رضايت مشتري و ارزنده بودن ملك و به قيمت بودن آن ندارند. پس اصرار آنها به جوش دادن معامله، بيش از هر چيز براي رسيدن به حق كميسيون است. شما بايد در اين بين صرفاً مصالح خودتان را در نظر داشته باشيد و تحت تأثير پافشاري مشاوران مسكن قرار نگيريد.

ملك انحرافي

گاهي اوقات مشاوران مسكن با معرفي يك ملك با قيمت پرت، فضاي ذهني مشتري را عوض مي‌كنند و مي‌توانند در اين فرصت ملك او را ارزانتر بخرند يا ملك ديگري را گرانتر بفروشند. بنگاه‌هاي مسكن از اين ملك‌هاي انحرافي كه پرت بودن قيمت آنها قطعاً بي‌حكمت نيست، زياد در دست و بالشان دارند. حتماً موارد معرفي شده را با يك يا چند بنگاه ديگر كنترل كنيد.

6. براي تمامي مدارك، وجه نقد، اسناد يا كليد آپارتماني كه به بنگاه مي‌سپاريد، حتماً رسيد مهردار دريافت كنيد. كليد آپارتمان را فقط و فقط به بنگاهي كه به آن اطمينان داريد بسپاريد. زيرا موارد متعددي از سوء استفاده‌ از ملك خالي در غياب صاحبش گزارش شده است.

7. حق كميسيون را صرفاً پس از دريافت مبايعه‌نامه‌ي رايانه‌اي ثبت شده در سامانه جامع اطلاعات مديريت املاك و مستغلات كه كد رهگيري و هولوگرام مربوطه بر روي آن درج شده است با آژانس مسكن تسويه نماييد.

8. وجود اصل قبض آب، برق، گاز و تلفن به همراه اصل سند مالكيت و شناسنامه و كارت ملي مالك، به اضافه‌ي شناسنامه و كارت ملي خريدار براي ثبت قرارداد الزامي است. ضمناً هيچ يك از طرفين نبايد ممنوع‌المعامله باشند، چون در اين صورت امكان ثبت رايانه‌اي قرارداد وجود نخواهد داشت.

در همين زمينه:

لينك اين مقاله در روزنامه دنياي اقتصاد مورخ 18/04/1391 صفحه ۲۹

در علم اقتصاد خدمات اين گونه تعريف مي‌شود: «خدمات كالايي اقتصادي و غيرفيزيكي (ناملموس) است كه به وسيله شخص يا بنگاه براي استفاده ديگران توليد مي‌شود». در خدمات يک تجربه يا محصول نامشهود و غيرفيزيکي، ارائه شده و به فروش مي‌رسد؛ آموزش، گردشگري، هتلداري، امور بهداشت و درمان و عرضه‌ي اينترنت همگي نمونه‌هايي از فروش خدمات هستند. مطابق تعريف فوق:

  • خدمات قابليت ذخيره شدن ندارد
  • خدمات از ذي‌نفــع آن جدايي ناپذير است و نمي تواند مورد داد و ستد جديد واقع شود
  • بين ارائه خدمات و مصرف آن، فاصله زماني وجود ندارد
  • ارتباط خريدار و فروشنده و توليد و مصرف آن هم زمان است
  • كيفيت ارائه خدمات ثابت نيست و بستگي به حالات روحي خريدار و فروشنده دارد
  • خدمات به عنوان يک محصول از فرآيند آن قابل تميز نيست. [+]

يكي از شاخص‌هاي توسعه‌يافتگي اقتصادي يك كشور، غلبه‌ي سهم بخش خدمات بر ساير بخش‌هاي اقتصادي اعم از صنعتي و كشاورزي است. نقش عامل انساني و توسعه‌ي انساني در ارائه‌ي خدمات مطلوب بسيار كليدي و حائز اهميت است.

چرا توالت‌هاي بين راهي كثيف‌اند؟

شايد دانستن اين موضوع براي شما جالب باشد كه يكي از دلايل اصلي عدم تمايل گردشگران خارجي به ايران، فقدان توالت فرنگي وناكافي بودن آن در نقاط مختلف ايران است. +اين مطلب را بخوانيد تا باور كنيد كه نبود توالت فرنگي به عنوان يكي از عوامل عدم جذب گردشگر خارجي اصلاً شوخي نيست. علاوه بر اين مورد، وضعيت بهداشت توالت‌هاي ايراني بين‌راهي و حتي برخي مراكز تفريحي نيز تأسف‌بار است و نه تنها قابل ارائه به گردشگران خارجي نيست بلكه در شأن خودمان نيز نيست. توالت‌هاي بين‌راهي به جاي آن كه به معني واقعي كلمه‌ي «مستراح»، مكان استراحت (restroom) باشد، محل انزجار و عذاب است.

اما به نظر نگارنده شايد بيش از آن كه تقصير عدم وجود سرويس بهداشتي مناسب، متوجه ارائه كنندگان آن باشد، متوجه استفاده كنندگانو يا به تعبير بهتر خريداران اين گونه خدمات است. آيا من و شما براي استفاده از يك توالت تميز كه كاشي‌هاي آن برق مي‌زند و از مايع صابون و دستمال كاغذي مرتب و منظم بهره‌مند است، حاضريم 500 تومان يعني مبلغي معادل يك بستني قيفي هزينه كنيم؟ اين مبلغ دربرخي كشورها نظير آرژانتين تا 2 دلار (حدود 3500 تومان) نيز گزارش شده است [+]، اما چرا براي ما ايرانيان پرداخت مبلغ 500 تومان درازاي بهره‌مندي از يك دستشويي مرتب و تميز سنگين مي‌نمايد؟ ذيلاً به برخي از دلايل آن خواهم پرداخت:

جامعه‌ي ايراني، يك جامعه‌ي در حال گذار از جامعه‌ي سنتي مبتني بر اقتصاد روستايي و كشاورزي به سمت جامعه‌ي مدرن و صنعتي است. اگر چه در لايه‌هاي بيروني جامعه نظير فرم ساختمان‌ها و لباس و سبك زندگي اين تغيير بيشتر به چشم مي‌خورد، اما در لايه‌هاي زيرين جامعه كه همانا فرهنگ و نوع تفكر انسان‌هاست، تا حد زيادي سبك سنتي دنبال مي‌شود. در اقتصاد سنتي و روستايي كسي براي خريد آب يا رفتن به توالت هزينه پرداخت نمي‌كند. اولي كه منبعي خدادادي و در دسترس همگان است كه گره خوردن آن با برخي باورهاي ديني، رايگان بودن آن را مسجّل مي‌كند. دومي نيز به معناي قضاي حاجت در زمان مسافرت نيازمند امكانات خاصي نيست، چون يادر مساجد و نمازخانه‌ها به طور پيش‌فرض فراهم است و يا در بدترين حالت با يك بطري آب و مكاني خلوت و دور از انظار عمومي قابل رفع مي‌باشد!

حال اگر در پس‌زمينه‌ي ذهن اين انسان روستايي شهرنشين شده، اين باشد كه براي به دست آوردن آب و استفاده از توالت مي‌بايست كمترين هزينه را پرداخت كند، چه انگيزه‌اي براي احداث و نگهداري توالت‌هاي باكيفيت وجود دارد؟ به ديگر سخن وقتي تقاضاي واقعي درحداقل آن قرار دارد و كالاي جايگزين (دستشويي صحرايي) به راحتي و سهولت براي آن فراهم است، چه دليلي وجود دارد كه برخي افراد با هدف كسب درآمد در اين حوزه سرمايه‌گذاري كنند؟ اينجاست كه مفهوم «فرهنگ خريد خدمات» خودنمايي مي‌كند.

خدمت به ساير انسان‌ها در آموزه‌هاي ديني بسيار توصيه شده است و بر همين اساس سعدي شيرازي در وصفي اغراق‌آميز از عبادت مي‌گويد: «عبادت به جز خدمت خلق نيست» اما اين يك امر فردي و داوطلبانه است و نمي‌توان ارائه‌ي خدمات به مردم يك كشور را بر اين اساس بنيان نهاد. در همين مثال سرويس بهداشتي حتي اگر فرض كنيم فرد يا افرادي با نيت خيرخواهانه اقدام به احداث توالت كنند، هيچ فرد يا نهادي نمي‌تواند آنها را به استمرار و مراقبت و تميز نگاه‌داشتن آن مجبور كند. تنها چيزي كه مي‌تواند كفه‌ي كيفيت را سنگين كند، انگيزه‌هاي مادي و كسب درآمد است. يعني دريافت پول در ازاي ارائه‌ي خدمات مطلوب.

ترجيح كالاي ملموس بر خدمات ناملموس

همين مسأله در خصوص پرداخت پول براي هتل يا مكان مناسب در مسافرت نيز مصداق دارد. آن گونه كه بنده در بين دوستان و اقوام مشاهده كرده‌ام، غالب افراد از پرداخت پول براي محل اسكان در سفر گلايه دارند و فكر مي‌كنند كه اين پول را دور ريخته‌اند، حال آن كه اگر دو برابر آن مبلغ را به صورت دسته جمعي شيشليك شانديز بخورند، چنين احساسي به آنها دست نمي‌دهد. در اينجا نيز اشكال كار در اين است كه ما براي كالاي ملموس به راحتي پول پرداخت مي‌كنيم اما آنجا كه بحث كالاي ناملموس (خدمات) به ميان مي‌آيد، تصور مي‌كنيم كه پول‌مان را هدر داده‌ايم. بي‌دليل نيست كه گسترش سهم خدمات در يك جامعه دليل بر توسعه‌يافتگي آن است. توسعه خدمات يعني توسعه سرمايه‌هاي انساني. توسعه خدمات يعني پول دادن براي چيزي كه ديده نمي‌شود و اين مسأله نيازمند سطح بالايي از بلوغ واهميت قائل شدن براي كيفيت نامرئي زندگي در مقابل كميت ملموس زندگي است.

ما چقدر حاضريم براي سر و وضع ظاهري پيك موتوري كه براي‌مان پيتزا مي‌آورد هزينه كنيم؟ آيا حاضريم پيتزا را 500 تومان گرانتر بخريم ولي به جاي آن جوانك ژوليده‌ي حمام نديده با سر و لباس نامرتب و آشفته، يك آقاي تر و تميز و معطر و مؤدب با لباس فرم اتوكشيده پيتزا را به ما تحويل بدهد؟

آيا حاضريم علاوه بر پرداخت حق ويزيت تخصصي پزشكان در درمان بيماري‌هاي ملموس جسمي و پرداخت هزينه‌هاي راديولوژي و آزمايش واسكن و ام.آر.آي. چند ساعت نيز نزد دكتر روانشناس برويم و مشكلات شخصيتي و رفتاري خودمان را در ارتباط با ديگران و خانواده‌ي خودمان با او در ميان بگذاريم و در اين راه هزينه كنيم؟

بي‌ثباتي ارائه‌ي خدمات مناسب

آن گونه كه دكتر همايون كاتوزيان استاد برجسته‌ي دانشگاه آكسفورد در نظريه‌ي معروف خود يعني جامعه كلنگي، تشريح كرده است، جامعه‌ي ايراني جامعه‌اي كوتاه مدت است. در جامعه‌ي كوتاه مدت طبقات اجتماعي ثبات ندارند. كمتر كسي را مي‌توان يافت كه اجداد وخاندان او براي بيش از يك قرن در زمره‌ي اشراف و سرمايه‌داران بوده باشند. انباشت سرمايه در دست يك فرد يا يك طبقه‌ي خاص فوراً مورد سوء قصد و چپاول ديگران قرار گرفته است. در جامعه‌ي كوتاه مدت، استمرار ارائه‌ي خدمات خوب و باكيفيت پس از پولدار شدن، امري كمياب است. يعني پس از آن كه يك شركت يا برند تجاري اسم و نشاني به هم زد و به قول معروف بار خودش را بست، از كيفيت كارش با نيت كسب سود بيشتر مي‌كاهد، چون هدف كسب حداكثر سود در كوتاه‌ترين زمان ممكن است. در اينجا كار از سوي ارائه‌كننده‌ي خدماتمشكل دارد و مي‌لنگد. يعني حتي اگر فرهنگ خريد خدمات نيز اصلاح شود، ثبات و استمرار خدمات محل تأمل و ترديد است.

براي اين مسأله نيز مثال تا دلتان بخواهد وجود دارد. كافي است يك معلم خصوصي يا پزشك جراح معروف شود و اسم و رسمي به هم بزند، علاوه بر آن كه دستمزدشان به صورت نمايي رشد مي‌كند، به طور همزمان از وقتي كه براي مخاطبان خود مي‌گذارند و دقتي كه دركارشان به خرج مي‌دهند، كاسته خواهد شد. يعني ما در مديريت كيفيت خدمات و ثبات ارائه‌ي خدمات مناسب ضعف داريم و همزمان با گسترش فعاليت‌هايمان نمي‌توانيم كيفيت را در حد مطلوب نگه داريم.

آموزش؛ كليد معماي خدمات خوب

ارتقاي سطح فرهنگ عمومي در همه‌ي زمينه‌ها، از جمله ارتقاي فرهنگ خريد و فروش خدمات از اهم وظايف رسانه‌ها و مطبوعات مي‌باشد كه نقش رسانه‌ي ملي در اين عرصه بي‌بديل است. اما به لحاظ ابعاد سازماني متأسفانه در اكثر دستگاه‌هاي دولتي و حتي شركت‌هاي خصوصي به امر آموزش كاركنان توجه چنداني نمي‌شود و نگاه به مسأله‌ي آموزش نگاهي هزينه‌اي است. حال آن كه نتايج سرمايه‌گذاري در امر آموزش براي شركت‌هايي نظير موتورولا و روور گروپ در سال 1999 با نرخ بازگشت سرمايه 30 به 1 و كاهش 3.3 ميليارد دلاري هزينه‌ها و دو برابر شدن سهم فروش و افزايش 47 درصدي ميزان سود در فاصله زماني پنج ساله روبرو بوده است. با درنظر گرفتن اين نتايج، به تعبير بهتر، هر گونه هزينه‌اي در امر آموزش، اعم از آموزش براي فرد فرد جامعه يا آموزش‌هاي سازماني، هزينه نيست بل‌كه نوعي سرمايه‌گذاري و كاستن از هزينه‌هاي عمومي و افزايش سرمايه‌هاي انساني است.

ارائه‌كنندگان و فروشندگان خدمات در ايران حتي اگر به كسب سود بيشتر مي‌انديشند، به جاي كاستن از كيفيت خدمات مي‌بايست آموزش‌هاي مديريت كيفيت را بگذرانند تا بياموزند چگونه همزمان با گسترش دامنه‌ي فعاليت‌ها مي‌توان كيفيت و سود را به صورت همزمان افزايش داد.

منظور از فروشندگان خدمات يك عبارت مجهول نيست بلكه به عنوان نمونه منظور استاد دانشگاهي است كه بدون توجه به اعتبار علمي خود از اين دانشگاه به آن دانشگاه در پي دريافت حق‌التدريس مي‌رود و براي دانشجويانش وقت نمي‌گذارد. مخاطب اين نوشته پزشكي است كه با توجه به جمعيت انبوهي كه در اتاق انتظار نشسته‌اند، بيماران را به سرعت ويزيت مي‌كند و معاينات لازم را انجام نمي‌دهد و به حرف‌هاي آنها با حوصله گوش نمي‌كند. مخاطب اين يادداشت مشتري‌اي است كه بدون توجه به كيفيت خدمات و زحمات ساير عرضه‌كنندگان، صرفاً به دنبال ارزان‌ترين! مي‌گردد، بي‌آن كه او بداند، هميشه ارزان‌ترين انتخاب، به‌صرفه‌ترين انتخاب نيست.