پرش به محتوا
دل‌نوشته‌‌ها و يادداشت‌هاي محمدرضا اسدي

بایگانی

دسته بندی: بازار ايران

موسیقى به شرط چاقو

برای من بارها پیش آمده است که به اعتبار یک خواننده مشهور و محبوب، لوح فشرده‌ی آخرین اجرای او را بعضاً با قیمتی گزاف خریداری کرده‌ام و حتی یکی از ترانه‌های آن مورد پسند من واقع نشده است. یا مثلاً از مجموع ده ترانه عرضه شده، نهایتاً یکی یا دو تای آن به ذائقه‌ی موسیقایی من خوش آمده است.

beep-tones-logo

سایت بییپ تونز (beeptunes.com) این نگرانی را برطرف کرده است. در این سایت می‌توانید ۵۰ ثانیه از هر ترانه‌ را گوش کنید و اگر خوشتان آمد، آن را خریداری کنید. ضمناً امکان خرید تک ترانه، یا ترانه‌های یک آلبوم به صورت جداگانه نیز موجود است. به جهت آن که موسیقی را به صورت آن‌لاین خریداری می‌کنید و هزینه‌ی لوح فشرده، نگارش بر آن و چاپ و بسته‌بندی حذف شده است، قیمت برخی آلبوم‌ها بعضاً تا ۷۵ درصد زیر قیمت بازار عرضه شده است. همچنین برای کسانی که موسیقى را در گوشی موبایل یا با انتقال بر روی فلش مموری گوش می‌کنند، زحمت تبدیل لوح فشرده‌ی صوتی به فایل mp3 وجود ندارد و کاربران می‌توانند فایل‌های خود را با دو کیفیت ۱۲۸ یا ۳۲۰ کیلوبیت در ثانیه دریافت کنند.

از کره شمالی هم عقب ماندیم

نگاهی به لیست کشورهای عضو کنوانسیون برن برای حمایت از آثار ادبی و هنری جداً مایه‌ی شرمندگی و خجالت است. وقتی کشورهایی نظیر کره شمالی، گینه بیسائو و بنگلادش به این کنوانسیون پیوسته‌اند و خود را ملزم به رعایت حقوق معنوی مؤلفان و تولید کنندگان آثار ادبی و هنری می‌دانند و ایران در کنار چین، عراق، کویت، افغانستان و ۲۱ کشور دیگر همچنان از احترام به حقوق مولدان فرهنگ ممانعت می‌کند، چگونه می‌توانیم ایران را مهد فرهنگ و تمدن بدانیم و از ادامه‌ی روند کنونی در نپذیرفتن قانون حق نشر، شرمسار و سرافکنده نباشیم؟

عدم احترام به قانون حق نشر، علاوه بر تبعات خارجی به یک فرهنگ نادرست تبدیل شده که دامن تولیدکنندگان داخلی آثار فرهنگی و هنری را نیز گرفته است و نتیجه آن می‌شود که نشر بدون اجازه‌ی آثار هنری به یک غلط مصطلح تبدیل شده و کمر تهیه کننده و اهالی هنر را می‌شکند. شواهد نشان می‌دهد که تکثیر بدون مجوز آلبوم‌های موسیقی هنرمندان داخلی، به گسترده‌ترین نوع عدم رعایت حقوق مؤلفان تبدیل شده است. فرمت فشرده‌ی mp3 امکان تجمیع صدها فایل صوتی را بر روی یک لوح فشرده فراهم آورده است و بعضاً مشاهده می‌شود که دستفروش‌های کنار خیابان یا دوره‌گردهایی که در ترافیک و ازدحام اتوبان‌ها به خرده فروشی می‌پردازند، تمامی آلبوم‌های یک خواننده سرشناس را به بهایی ناچیز می‌فروشند.

حلالیت در سه سوت

سایت بییپ تونز به شما این امکان را می‌دهد که اگر در گذشته، نسبت به خرید فلّه‌ای و غیرمجاز موسیقی یا دانلود آنها بدون پرداخت وجه اقدام کرده‌اید، مبلغ آن را به بهایی بسیار کمتر از قیمت پشت جلد بپردازید و مدیون اهالی موسیقی نباشید. من خودم پیش از دعوت شما به چنین امر خیری، نسبت به پرداخت حقوق مادی تک ترانه‌هایی که بعضاً دوستان از طریق ایمیل برایم فرستاده بودند یا به حسب نیاز و در دسترس نبودن لوح فشرده آن، از اینترنت دریافت کرده بودم، اقدام کردم. ضمن این که در خلال پرداخت بهای ترانه‌هایی که قبلاً دانلود کرده بودم، چندین ترانه و آواز زیبا و ناشنیده جدید نیز با قیمتی مناسب و به صورت انتخابی دریافت کردم.

جبر مدرنیته

مدرنیته و تجدد آرام آرام به همه‌ی سطوح زندگی انسان راه یافته است، از شیوه‌ی جابجایی تا شیوه‌ی غذا خوردن و نشستن. دیگر کمر درد و پا درد آن چنان فراگیر شده است که حتی اگر خودتان چنین مشکلاتی نداشته باشید، میهمانان از شما طلب مبل و صندلی می‌کنند و نشستن بر روی زمین مقدورشان نیست. پس دست کم برای تعامل مسالمت‌آمیز با سایرین به یک دست مبل نیاز دارید.

ریشه لغت مبل

واژه مبل از زبان فرانسوی وارد زبان فارسی شده است که ریشه‌ی آن لغت meubles است. اما معادل کلمه مبل در زبان انگلیسی لغت sofa است.

در بازار ایران، مبل به دو نوع استیل (کلاسیک) و مبل راحتی تقسیم می‌شوند. به نظر می‌رسد واژه استیل در ترجمه Classic style sofa به معنای «مبل با طرح سنتی» وارد زبان فارسی شده باشد یا این که از ترجمه Steel sofa به معنای «مبل فلزی» رواج یافته باشد که در هر صورت واژه نادرستی است. زیرا style به معنای طرح و مدل است و هیچ دسته‌بندی خاصی را مشخص نمی‌کند. همچنین steel نیز به معنای فلز است که تقریباً هیچ مبل استیل فلزی در بازار ایران یافت نمی‌شود.

مبل استیل (کلاسیک)

Classic-Sofa

مبل استیل (کلاسیک) یونانی

 

مهم‌ترین کاربرد مبل استیل برای اتاق پذیرایی است. زیرا از آن‌ها زیاد استفاده نمی‌شود و بیشتر زیبایی آن مدنظر است تا راحتی آن. به خاطر داشته باشید که ارتفاع نشیمن‌گاه مبل‌های استیل بالاتر از مبل‌های راحتی است و فوم یا ابر به کار رفته در آن‌ها انعطاف چندانی ندارد. این دو مورد باعث می‌شود که مبل‌های استیل نشیمن راحتی نداشته باشند و برای استفاده طولانی مدت توصیه نمی‌شوند. اما از آن جهت که ترکیب چوب و پارچه است و امکان منبت‌کاری بر روی چوب را در اختیار طراح و سازنده قرار می‌دهد، زیباتر از مبل‌های راحتی هستند.

مبل راحتی

Modern-Sofa

مبل راحتی مدرن

مبل راحتی اصولاً برای اتاق نشیمن (Living room) طراحی شده است. بیشتر قسمت‌های مبل راحتی با پارچه رویه کوبی شده است و در زبان انگلیسی به چنین مبلی fully upholstered sofa می‌گویند. همان گونه که از نام آن پیداست، راحت بودن مهم‌ترین ویژگی این گونه مبل‌هاست. اما توجه کنید که مبل‌های راحتی معمولاً حجیم‌تر و سنگین‌تر از مبل‌های استیل هستند، بنابراین برای به دست آوردن راحتی بیشتر ممکن است برخی مزایای دیگر نظیر زیبایی و کم‌حجم بودن را از دست بدهید. مبل‌های راحتی از نظر طراحی و چیدمان به دو دسته‌ی L (ال شکل) و معمولی (شامل یک مبل سه نفره، یک دو نفره و دو یک نفره) تقسیم می‌شوند.

مبل نیمه راحتی

بین دو گروه مبل راحتی و مبل استیل، یک گروه نیمه راحتی یا نیمه استیل قرار گرفته است که تلاشی برای ادغام مزایای هر دو گروه بوده است. مثلاً دسته‌های مبل چوبی است اما نشیمن آن راحت‌تر از مبل‌های استیل است.

چه مبلی برای منزل شما مناسب است؟

قبل از انتخاب مبل لازم است به چند سؤال پاسخ بدهید:

۱- مبل را برای اتاق نشیمن می‌خواهید یا اتاق پذیرایی؟

۲- بین سه معیار زیبایی، راحتی و کم حجم بودن، کدام یک اولویت بیشتری دارند؟

۳- چه قدر برای خرید یک دست مبل می‌خواهید هزینه کنید؟

اگر منزل شما وسیع است و سالن پذیرایی از اتاق نشیمن جداست و هر دو اتاق فضای بسیار خوبی برای چینش مبل دارد و شما نیز مشکل مالی ندارید، کار چندان سختی در پیش رو ندارید. کافی است یک دست مبل استیل برای پذیرایی و یک دست مبل راحتی برای اتاق نشیمن خریداری کنید و خلاص. اما در شرایطی که اغلب خانواده‌ها به دلیل قیمت بالای ملک و مسکن در آپارتمان‌های نسبتاً کوچک و نقلی زندگی می‌کنند، مدیریت فضای داخل آپارتمان و انتخاب صحیح نوع مبل بسیار اهمیت پیدا می‌کند.

معیار نخست – سلیقه و سبک زندگی

یکی از مهم‌ترین معیارها در انتخاب مبل، سلیقه‌ی شخصی شماست. به عنوان مثال برخی افراد علاقه‌ی خاصی به مبل‌های استیل دارند و علی رغم قیمت بالا و راحتی کمتر، آن را به مبل راحتی ترجیح می‌دهند. از آن جهت که مبل بخشی از اثاث و مبلمان (Furniture) داخل خانه شماست و مدام چشم شما به آن می‌افتد و مرتباً از آن استفاده می‌کنید، خیلی مهم است که از دیدن و کاربری آن لذت ببرید. لذا به سلیقه و انتخاب خودتان اولویت بالایی اختصاص دهید. مسأله‌ی بعدی سبک زندگی شماست. بعضی افراد بسیار اهل مهمانی رفتن و مهمانی دادن هستند و برخی دیگر خیر. باید ببینید در طول سال از این مبل‌ها بیشتر قرار است خودتان استفاده کنید یا میهمانان. اگر خیلی مهمان به منزل شما رفت و آمد نمی‌کند و تعصب خاصی روی مبل استیل ندارید، مبل راحتی برای شما مناسب‌تر است.

معیار دوم – هزینه

قیمت مبل‌های استیل به طور میانگین از مبل‌های راحتی بیشتر است. کند و کاری و منبت‌کاری روی چوب و این که روی هر چوبی چنین امری میسر نیست، قیمت مبل‌های استیل را بالا برده است.

معیار سوم – فضا

یکی از نکات بسیار مهم در انتخاب مبل، فضای لازم برای تردد بین مبل‌هاست. حتماً اتاق یا سالنی که قرار است مبل‌ها در آن چیده شود را متر کنید و طول و عرض تقریبی مبل‌هایی که قصد خریداری آن را دارید از فروشنده سوال کنید تا بعداً با مشکل کمبود فضا یا چیدمان مبل‌ها مواجه نشوید. اگر میز ناهارخوری ندارید و سبک زندگی شما به گونه‌ای است که شام و ناهار را دور سفره و بر روی زمین میل می‌کنید، حتماً به فضایی که برای چنین امری می‌بایست آزاد باشد توجه کنید.

معیار چهارم – دوام و زیبایی

برخی افراد در خرید مبل این گونه تصمیم می‌گیرند که مبل راحتی نسبتاً ارزان می‌خرند ولی هر چند سال یک بار آن را عوض می‌کنند. سناریوی دیگر این است که مبل بادوام‌تر می‌خرند و بعضاً رویه‌ی آن را عوض می‌کنند. انتخاب هر کدام از این سناریوها در قیمت و رویکرد شما به خرید مبل بسیار مؤثر است.

معیار پنجم – طراحی و نشیمن

حتماً در زمان گشت و گذار برای خرید مبل، نشیمن مبل‌ها را امتحان کنید. یکی از مهم‌ترین معیارهایی که صرفاً از طریق نشستن بر روی مبل به دست خواهد آمد، میزان راحتی نشیمن مبل است. برخی مبل‌ها فاقد پشت سری هستند. یعنی پشتی مبل کوتاه‌تر از گردن شما طراحی شده است. لذا اگر به عادت روی مبل خواب‌تان می‌برد یا بدتان نمی‌آید که روی مبل چرتی بزنید، این مدل طراحی برای شما مناسب نیست. بعضی افراد نیز عادت دارند که روی کاناپه بخوابند، اگر جزو این افراد هستید، حتماً راحتی کاناپه را از این حیث امتحان کنید.

برخی اصطلاحات خرید و فروش مبل

کلاف: به بدنه و چارچوب اصلی مبل که عمدتاً از چوب ساخته می‌شود، کلاف می‌گویند. کلاف مبل‌ها بیشتر از چوب روس یا چوب راش ساخته می‌شود و استحکام آن نقش بسیار مهمی در دوام مبل دارد.

پارچه نانو: یکی از شگردهایی که اخیراً فروشندگان مبل برای جلب نظر مشتریان به کار می‌برند، این است که می‌گویند این مبل با پارچه نانو تهیه شده و آب و چای در آن نفوذ نمی‌کند. قیمت یک متر مربع پارچه نانوی واقعی بالای صد هزار تومان است. یک دست مبل راحتی به طور میانگین به ۲۵ متر پارچه نیاز دارد و با این حساب فقط دو و نیم میلیون تومان هزینه‌ی پارچه آن می‌شود. واقعیت ماجرا این است که این پارچه‌ها نانو نیست بل‌که ضد آب است و چند ثانیه‌ای در برابر نفوذ آب و مایعات مقاومت می‌کند، اما اگر آب روی آن بماند در آن نفوذ خواهد کرد. لذا فریب پارچه نانو را نخورید.

puff

پاف: برخی از مبل‌های راحتی چون عیناً از روی ژورنال‌های خارجی طراحی و تولید شده‌اند، یک قطعه‌ی روکوبی شده مجزا دارند که فقط شامل نشیمن‌گاه است و بخش پشتی ندارد و اصطلاحاً به آن پاف (puff) می‌گویند. در فرهنگ غربی پاف را برای راحتی بیشتر زیر پای خود قرار می‌دهند. اما در برخی نمایشگاه‌های مبل برای این پاف‌ها شیشه طراحی کرده‌اند و آن را به عنوان میز جلو مبلی به فروش می‌رسانند.

واحد مبل: مبل سه نفره معادل دو واحد، مبل دو نفره معادل یک و نیم واحد و مبل یک نفره معادل یک واحد است. با این حساب یک دست مبل که شامل دو مبل یک نفره، یک مبل دو نفره و یک مبل سه نفره است، ۵.۵ واحد خواهد بود. دانستن این موضوع از این جهت مهم است که اگر شما به جای دو مبل یک نفره، یک مبل دو نفره‌ دیگر بردارید، نیم واحد از کار شما کم می‌شود. فرض کنید قیمت مبل ۵۵۰۰۰۰۰ تومان است، با تقسیم قیمت کل بر ۵.۵ واحد، قیمت واحد هر مبل یک میلیون تومان خواهد شد و با کسر نیم واحد ۵۰۰۰۰۰ تومان از قیمت کل کم می‌شود.

ست مبل: معمولاً یک دست مبل برای هفت نفر پیش‌بینی شده است و همان طور که قبلاً اشاره شد شامل، یک سه نفره، یک دو نفره و دو یک نفره می‌باشد. اما لازم نیست شما این تعداد و ترکیب را رعایت کنید، بل‌که می‌توانید متناسب با فضا و نیاز خودتان تعداد و ترکیب چند نفره بودن آن را کم و زیاد کنید. با دانستن فرمول محاسبه واحد مبل، قیمت نهایی را به راحتی می‌توانید محاسبه کنید.

چند نکته مهم

۱- تغییر رنگ: بسیاری از فروشندگان با ارائه‌ی کالیته‌ی رنگ و برای جلب نظر شما، می‌گویند مبل را با هر رنگی که شما بخواهید می‌سازند. به خاطر داشته باشید که یک رنگ یا یک پارچه تا زمانی که روی یک مبل ننشیند، تناسب، زیبایی یا زشتی آن مشخص نخواهد شد. لذا تغییر رنگ یک مبل متناسب با رنگ دلخواه شما، با پذیرش ریسک بالایی همراه است. توصیه می‌شود همان رنگی که در فروشگاه دیده و پسندیده‌اید را انتخاب کنید.

۲- گارانتی: معمولاً فروشندگان برای جلب نظر مشتری، وعده‌های مختلف در خصوص گارانتی تعویض یا امثالهم می‌دهند. اما در زمان معامله یا گارانتی ارائه شده با وعده‌های اولیه انطباق ندارد، یا آن قدر تبصره به آن خورده است که عملاً گارانتی معنایی ندارد و یا گارانتی ارائه شده اعتبار چندانی ندارد و از ضمانت اجرایی لازم برخوردار نیست. لذا توصیه می‌شود گارانتی را کلاً فراموش کنید و جنسی را انتخاب کنید که از دوام و استحکام لازم برخوردار باشد. با کمی گشت و گذار، مشاهده و مقایسه‌ی محصولات فروشگاه‌های مختلف این مهارت را به دست خواهید آورد.

۳- خطای چشم: به دلیل آن که فضای نمایشگاه‌های فروش مبل غالباً وسیع و بزرگ است، حجم واقعی مبل‌های راحتی چندان نمود ندارد. اگر با محدودیت فضا روبرو هستید، حتماً در زمان خرید طول و عرض مبل‌ها را با ابعاد مکانی که قرار است مبل‌ها در آن مستقر شوند، مقایسه کنید تا بعداً شگفت‌زده نشوید.

۴-کفی و پشتی ثابت یا دوبل: یکی از نکاتی که حین خرید مبل باید به آن دقت کنید این است که کفی و پشتی مبل ثابت است یا از آن جدا می‌شود. جدا شدن آن‌ها از جهت قابلیت شست‌وشو خوب است، اما اگر فرزند یا فرزندانی دارید که از آن‌ها به عنوان توپ فوتبال یا ابزاری برای کوبیدن در سر و کله‌ی یکدیگر استفاده می‌کنند، عمر و یکپارچگی مبل به شدت کاهش می‌یابد و مبل جدید شما سریعاً از ریخت و قیافه می‌افتد.

در همین زمینه:

شرکت انگلیسی-امریکایی تنباکو (BAT) در سال‌های اخیر، سیگاری را به بازار عرضه کرده است که به دو صورت قابل استفاده است. Kent Menthol Convertible به معنای سیگار قابل تبدیل به طعم نعنا، محصولی است که در فیلتر آن یک کپسول حاوی عصاره‌ی نعنا جاسازی شده است. فرد سیگاری هر زمانی که بخواهد می‌تواند با فشردن فیلتر سیگار و شکستن کپسول، بقیه‌ی سیگار را با طعم نعنا مصرف کند.

سیگار نعنایی کنت آپشن دار

مرکز مطالعات سرطان آلمان در خصوص سیگارهای آپشن‌دار با طعم نعنا مطالعاتی را انجام داده است که از افزایش اقبال جوانان به این نوع سیگار و احتمال بالاتر ابتلا به سرطان با سیگار نعنایی حکایت دارد. برای اطلاعات بیشتر در خصوص مضرات سیگار نعنایی +اینجا را مطالعه کنید.

اما نکته‌ای که باعث فروش بالا و محبوبیت سیگار آپشن‌دار نعنایی شده است، ریشه در تعریف سازمان ملل متحد از مفهوم «توسعه انسانی» دارد:

Human development can be defined as a process of enlarging people’s choices and building human capabilities (the range of things people can be and do), enabling them to: live a long and healthy life, have access to knowledge, have a decent standard of living and participate in the life of their community and the decisions that affect their lives.

توسعه انسانی را می‌توان این گونه تعریف کرد: فرایند بسط انتخاب مردم و افزایش توانمندی‌های انسان (محدوده‌ای از چیزهایی که افراد می‌توانند باشند یا انجام دهند) و فراهم کردن عمری طولانی، زندگی سالم، دسترسی به دانش و داشتن استاندارد مطلوبی از زیستن و مشارکت در زیست اجتماعی و تصمیماتی که بر زندگی آنها اثر مطلوب دارد. [+]

به واقع تولیدکنندگان سیگار آپشن‌دار از بخش «بسط انتخاب‌های انسانی» استفاده کرده، اما آن را در جهت عکس «زندگی سالم» به کار برده‌اند، چون پای سوددهی و پول در میان است!

Kent Menthol Convertible

سیگار آپشن‌دار فقط یک نمونه از آثار سیطره‌ی گفتمان بازار و پولی شدن ارزش‌های جامعه و غلبه‌ی سرمایه‌داری بر همه‌ی مناسبات آدمی است. سیگار آپشن‌دار به ما نشان می‌دهد که چگونه می‌توان در قالب عناوین فریبنده‌ای نظیر «احترام به حقوق مشتری» و «بسط انتخاب‌های انسان»، «مرگ» را به «انسان» فروخت و برای کاستن از عمر مفید و ابتلای وی به انواع بیماری‌ها، از وی پول گرفت.

در بین شرکت‌های خصوصی همکار، اصطلاحی رایج است با عنوان «استعلام باخت». استعلام باخت بدین معناست که وقتی یک شرکت خصوصی، کالا یا خدماتی را می‌خواهد به یک سازمان دولتی بفروشد، به دو استعلام قیمت بالاتر از قیمت پیشنهادی خودش نیاز دارد. در این حالت برای این که کار مأمور خرید را راحت کند و ضمناً مأمور خرید هوس نکند از جای دیگری خرید کند، شرکت فروشنده خودش زحمت تهیه‌ی استعلام بازنده را از سایر شرکت‌های همکار، برای کارپرداز سازمان دولتی می‌کشد.

استعلام باخت معمولاً برای معاملات متوسط که بدون برگزاری مناقصه صورت می‌پذیرد، کاربرد دارد. شرکت‌هایی که برای شرکت دیگر استعلام باخت صادر کرده‌اند، یک استعلام باخت طلبکار می‌شوند که اگر آنها نیز بعداً در معامله با یک شرکت دولتی به استعلام باخت نیاز داشتند، به آن شرکت مراجعه کنند.

حقیقت «استعلام باخت» چیست؟

استعلام باخت، دور زدن آیین‌نامه مالی-معاملاتی سازمان‌های دولتی است که کارپرداز را موظف به دریافت سه استعلام و خرید از پایین‌ترین قیمت کرده است. این استعلام‌ها می‌بایست با تحقیقات و بی‌طرفی کامل صورت پذیرد تا ضمن صرفه‌جویی در هزینه‌کرد بیت‌المال، رقابت شرکت‌ها برای ارائه‌ی قیمت پایین‌تر استمرار یابد. اما استعلام باخت، به تباهی کشاندن مفهوم بازار آزاد و رقابتی و استیلای رانت‌خواری و غلبه‌ی رابطه بر ضابطه است.

از بخش دولتی انتظاری نیست که برای حاکمیّت بازار آزاد و رقابتی قدمی بردارد و در خرید کالا و خدمات، کیفیت بالا و قیمت پایین را ملاک عمل قرار دهد. اما برای بخش خصوصی شرم‌آور است که خودش به این رابطه‌بازی‌ها دامن بزند.

استعلام باخت، نشان می‌دهد که چگونه بخش دولتی به پشتوانه‌ی پول بادآورده‌ی نفت، بخش خصوصی را نیز به فساد می‌کشاند. صریح‌ترین پیام استعلام باخت برای بخش خصوصی این است که اگر کسی در بدنه‌ی دستگاه‌های دولتی رابطه یا پارتی نداشته باشد، در کشوری که ۷۵ درصد اقتصاد آن دولتی است، کلاهش پس معرکه است.

رتبه ۱۳۳ ایران از نظر سلامت اداری در بین ۱۷۶ کشور بی‌دلیل از سوی مؤسسه شفافیت بین‌الملل تخصیص نیافته است [+]. این همان مؤسسه‌ای است که در جریان انتخابات ۸۸ گفته شد متعلق به صهیونیست‌هاست. این صهیونیست‌ها چقدر کندذهن هستند که به خودشان (اسرائیل) رتبه ۳۹ داده‌اند( +اینجا را ببینید). بر پایه گزارش مؤسسه شفافیت بین الملل، ابزار قانونى بازرسى، درجه امکان اجراى قانون، وجود رسانه‌هاى مستقل و جامعه مدنى فعال، از جمله پیش شرط‌هایى هستند که براى مبارزه با فساد و رشوه‌خوارى لازم هستند [+].

هر کجا قدرت بدون پاسخگویی و شفافیت عملکرد و ثروت بدون نظارت‌های اجتماعی به دست فرد یا افرادی بیفتد، فساد (Corruption) اثر وضعی و پیامد قطعی آن خواهد بود.

 در همین زمینه:

مقدمه

خرید و فروش زمین یا آپارتمان، بیش از آن که جنبه‌ی تجاری داشته باشد، جنبه‌ی حقوقی دارد. فلذا لازم است در اولین گام نسبت به مطالعه‌ی قوانین حقوقی خرید و فروش مسکن و مسائل مبتلا به آن اقدام کنید یا از یک مشاور حقوقی کمک بگیرید، تا بعداً متضرر نشوید.

آژانس‌های مسکن

بنگاه‌های مسکن یکی از ساده‌ترین و در عین حال پیچیده‌ترین مکان‌هایی هستند که شما نه می‌توانید به آنها اعتماد کنید و نه از مراجعه‌ی به آنها برای جستجوی مسکن و تنظیم قرارداد گریز و چاره‌ای دارید. مطابق طرح بررسی ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان که در سال ۱۳۸۱ توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام گردید، شغل بنگاهی از پایین‌ترین درجه‌ی اعتماد نزد ایرانیان برخوردار است. متأسفانه در بسیاری از موارد، دروغگویی و فریبکاری به بخش لاینفک این شغل برای جوش دادن معامله تبدیل شده است. اگر چه بعضاً مشاوران املاک منصف و صادق نیز یافت می‌شوند. در این بخش به نکاتی که در هنگام مراجعه به دفاتر مشاور املاک می‌بایست مورد توجه قرار گیرد، اشاره خواهم کرد:

۱. دارا بودن جواز کسب و عضویت آژانس مسکن را در سامانه اطلاعات مدیریت املاک و مستغلات کشور از طریق برچسبی که بر روی شیشه نصب کرده یا مجوزی که بر دیوار الصاق کرده‌اند، حتماً کنترل کنید. چون در صورتی که آژانس مسکن جواز کسب و امکان ثبت اینترنتی مبایعه‌نامه را نداشته باشد، کد رهگیری برای مفاصا حساب مالیاتی صادر نخواهد شد و عملاً برای انجام امور مالیاتی نیازمند مراجعه به یک بنگاه مسکن دیگر برای ثبت قرارداد در سامانه یکپارچه و اخذ کد رهگیری هستید و در این حالت دو بار می‌بایست حق کمیسیون بپردازید. پس از ابتدا دقت کنید که آژانس مسکن حتماً به لحاظ قانونی دارای پروانه کسب و عضو طرح ساماندهی مشاوران املاک باشد.

۲. اگر قصد فروش ملک خود را دارید ابتدا به عنوان یک خریدار و اگر قصد خرید مسکن دارید ابتدا به عنوان یک فروشنده وارد بنگاه شوید. این کار باعث می‌شود که شما اطلاعات بهتری نسبت به قیمت واقعی مسکن مورد نظرتان به دست بیاورید. چون بنا بر این است که بنگاه‌های مسکن واقعیت را به شما نمی‌گویند و اگر فروشنده هستید توی سر ملک می‌زنند و اگر خریدارید آن را ارزشمند جلوه می‌دهند، یک دستی زدن شما باعث می‌شود که منفی در منفی مثبت شود.

۳. پس از آن که مظنه‌ی قیمت ملک دست‌تان آمد، قیمت فروش ملک‌تان را به اضافه‌ی ۵% جای تخفیف اعلام کنید، اما به بنگاه نگویید که ۵% را به عنوان تخفیف گذاشته‌اید، چون در صورت اطلاع از چنین چیزی خودشان قیمت را با کسر آن ۵% به خریدار اعلام می‌کنند. اگر خریدار مسکن هستید حداکثر بودجه‌ی خودتان را با احتساب وامی که احیاناً اخذ خواهید کرد به بنگاه اعلام کنید. این عدد باید برای شما کاملاً شفاف باشد که در حال حاضر چقدر پول نقد برای انعقاد قرارداد دارید و مابقی را طی چند قسط و نهایتاً تا چه زمانی پرداخت خواهید کرد. یک قاعده‌ی نانوشته و مرسوم در خرید و فروش مسکن بدین صورت است که یک سوم ثمن معامله در هنگام عقد قرارداد، یک سوم دیگر در هنگام تحویل کلید و یک سوم باقیمانده نیز در دفترخانه اسناد رسمی هنگام قطعی شدن سند می‌بایست پرداخت گردد. حتماً سعی کنید که به همین منوال عمل کنید.

۴. توضیح دادن مشخصات ملک برای هر بنگاه زمان زیادی را از شما تلف می‌کند. لذا توصیه می‌شود برای صرفه‌جویی در وقت، مشخصات کامل ملک خود را به همراه نشانی، شماره تماس، زمان بازدید و قیمت، روی برگه‌های کوچک تایپ و چاپ کنید تا بتوانید با ارائه‌ی آن برگه به هر بنگاه، ملک خود را به آژانس‌های مسکن بیشتری بسپارید.

۵. اسیر بازی‌های رایج بنگاه‌های مسکن نشوید. ذیلاً به برخی از این بازی‌ها اشاره می‌کنم:

خالی کردن دل مشتری

یکی از شگردهای اساسی بنگاه‌داران ارائه‌ی اطلاعات غلط و خالی کردن دل مشتری است. به خاطر داشته باشید که خرید یا فروش یک آپارتمان با قیمت‌های کنونی شاید مهم‌ترین معامله‌ی زندگی شما باشد. پس باید با دقت و تمرکز و مشاوره با اهل فن و آشنایان و نزدیکان خود نسبت به خرید یا فروش ملک اقدام کنید و تحت تأثیر اطلاعات نادرست یک یا چند بنگاه قرار نگیرید. گاهی اوقات مشاورین مسکن با ایجاد فضایی مبنی بر این که آپارتمان به شدت در حال گران شدن است، مشتری را به خرید یک ملک خاص تهییج می‌کنند. یا بر عکس با زدن توی سر ملک و ترسیم شرایط خوب خریدار، فروشنده را به قیمتی بسیار پایین‌تر از قیمت پیشنهادی‌اش راضی می‌کنند.

مشاور بد، مشاور خوب

شگرد پلیس بد، پلیس خوب را احتمالاً برای بازجویی شنیده‌اید. در این روش پلیس بد با تهدید و ارعاب، متهم را می‌ترساند و از خودش فراری می‌دهد و پلیس خوب با نشان دادن روی خوش او را پناه می‌دهد و به این وسیله از او حرف می‌کشد. اینجا هم داستان به همین صورت است. زمانی که شما برای فروش ملک به بنگاه مراجعه می‌کنید، یکی از مشاورین مسئول زدن بر سر ملک است و مشاور دیگر نیز برای این که شما فراری نشوید، هر از گاهی از آن تعریف می‌کند تا شما از قیمت خودتان عقب‌نشینی کنید و به قیمتی پایین‌تر برای فروش راضی شوید. همین داستان می‌تواند برای خرید آپارتمان نیز رخ دهد.

جوش دادن معامله برای حق کمیسیون

به خاطر داشته باشید که هدف نهایی تمامی آژانس‌های مسکن، جوش دادن معامله و اخذ حق کمیسیون از طرفین است. آنها کاری به رضایت مشتری و ارزنده بودن ملک و به قیمت بودن آن ندارند. پس اصرار آنها به جوش دادن معامله، بیش از هر چیز برای رسیدن به حق کمیسیون است. شما باید در این بین صرفاً مصالح خودتان را در نظر داشته باشید و تحت تأثیر پافشاری مشاوران مسکن قرار نگیرید.

ملک انحرافی

گاهی اوقات مشاوران مسکن با معرفی یک ملک با قیمت پرت، فضای ذهنی مشتری را عوض می‌کنند و می‌توانند در این فرصت ملک او را ارزانتر بخرند یا ملک دیگری را گرانتر بفروشند. بنگاه‌های مسکن از این ملک‌های انحرافی که پرت بودن قیمت آنها قطعاً بی‌حکمت نیست، زیاد در دست و بالشان دارند. حتماً موارد معرفی شده را با یک یا چند بنگاه دیگر کنترل کنید.

۶. برای تمامی مدارک، وجه نقد، اسناد یا کلید آپارتمانی که به بنگاه می‌سپارید، حتماً رسید مهردار دریافت کنید. کلید آپارتمان را فقط و فقط به بنگاهی که به آن اطمینان دارید بسپارید. زیرا موارد متعددی از سوء استفاده‌ از ملک خالی در غیاب صاحبش گزارش شده است.

۷. حق کمیسیون را صرفاً پس از دریافت مبایعه‌نامه‌ی رایانه‌ای ثبت شده در سامانه جامع اطلاعات مدیریت املاک و مستغلات که کد رهگیری و هولوگرام مربوطه بر روی آن درج شده است با آژانس مسکن تسویه نمایید.

۸. وجود اصل قبض آب، برق، گاز و تلفن به همراه اصل سند مالکیت و شناسنامه و کارت ملی مالک، به اضافه‌ی شناسنامه و کارت ملی خریدار برای ثبت قرارداد الزامی است. ضمناً هیچ یک از طرفین نباید ممنوع‌المعامله باشند، چون در این صورت امکان ثبت رایانه‌ای قرارداد وجود نخواهد داشت.

در همین زمینه: